Nieuws Actueel

Instituut Gak geeft werkgever stof tot nadenken

Rik Nizet 4 december 2014

In haar nieuwe campagne stelt Instituut Gak een sociaal probleem aan de kaak: werknemers met een psychische stoornis en het daarbij behorende taboe. Een experiment op de werkvloer en twee daaruit voortvloeiende documentaires vormen de basis voor de campagne ‘Collega’s met Karakter’. In de campagne wordt awareness gecreëerd en een platform geboden voor werkgevers.

Een ‘rugzakje’ op de werkvloerEr zijn 200.000 mensen met een psychische stoornis die graag aan het werk willen, maar daar nauwelijks de kans toe krijgen. Dit geldt ook voor mensen die in het verleden een psychische stoornis hebben overwonnen en nu met een ‘gat’ in hun CV zitten. Ze durven hier niet over te spreken, of worden bij sollicitaties niet uitgenodigd. En dat terwijl leven met een aandoening om enorm veel aanpassings- en doorzettingsvermogen draait, en mensen vaak juist sterker maakt. Vandaar ook het thema, ‘Collega’s met Karakter’.

Instituut Gak belicht in deze campagne beide kanten van dit verhaal, waarop nog steeds een stevig taboe heerst, en roept werkgevers van Nederland op hier eens bij stil te staan. Allesomvattende campagneOm de complexe boodschap van de campagne zo goed mogelijk weer te geven heeft reclamebureau Woedend! een experiment op de werkvloer uitgevoerd. Twee – voor het grote publiek onbekende - acteurs zijn als ‘collega’s met karakter’ geïntroduceerd in een bestaand bedrijf, waar zij een week hebben meegedraaid. Om in de rol van ‘collega met karakter’ te komen zijn de acteurs in de leer gegaan bij iemand met een psychische aandoening. Zo ontstond er een realistisch beeld van de collega’s met karakter op de werkvloer. Productiebedrijf Wefilm, o.a. bekend van de commercials van Dela, heeft de experimenten in twee verschillende commercials op documentaire-achtige wijze in beeld gebracht. In de commercials wordt zichtbaar wat het experiment betekende voor de deelnemende werkgevers, voor de betrokken werknemers, en voor de ‘collega’s met karakter’. Tevens zijn er twee documentaires van twee minuten gemaakt die op het speciaal ontwikkelde online platform van Gak, www.collegasmetkarakter.nl, worden getoond.

Multimediale inzetStrategisch mediabureau Mediaxplain* ontwikkelde de mediastrategie voor de campagne. Om awareness te vergroten en het verhaal van ‘collega’s met karakter’ zo goed mogelijk weer te geven zijn extra lange spots ontwikkeld van 40 en 30 seconden. Naast de inzet van commercials op TV wordt de campagne middels radiospots, online video advertising en een online display campagne met impactvolle formaten ondersteund. Tevens bieden het aangekaarte probleem en het experiment volop mogelijkheden voor uiteenlopende PR activiteiten. De campagne loopt de gehele maand december.