Nieuws Actueel

Jaar afzien voor treinreizigers rondom Utrecht

Van onze redactie 15 oktober 2015

Image 5339256

Gedurende achttien weekeinden en vrijwel alle vakanties in 2016 rijden er minder treinen, moet meer worden overgestapt of gebruik gemaakt worden van bussen. Utrecht blijft bereikbaar. Dat heeft Prorail woensdag bekendgemaakt. De spoorbeheerder adviseert reizigers volgend jaar nog meer dan anders hun reis voor te bereiden met een check op de reisplanner van NS. AansluitingVolgens regiodirecteur Kees de Vries van Prorail is de afgelopen twee jaar veel voorbereidend werk verricht en aan de randen van het spooremplacement gewerkt. Volgend jaar is het moment gekomen om de vernieuwingen aan te sluiten, ook in het hart van gebied. ,,We komen nu in de eindfase waarin we veel moeten aansluiten, ook qua beveiliging. Dat heeft meer impact op de dienstregeling dan het werk tot nu toe.''

De werkzaamheden maken deel uit van het project Doorstroom Station Utrecht. Voor 300 miljoen euro worden onder meer 130 van de 200 wissels verwijderd en onnodige bochten uit de rails gehaald. De sporen zijn in de vorige eeuw telkens uitgebreid waarbij de gedachte was dat alle richtingen bereikbaar moesten zijn. In de praktijk wordt die mogelijkheid nauwelijks benut terwijl de spaghetti aan sporen wel kwetsbaar is voor storingen. CorridorsNa volgend jaar kent Utrecht Centraal zogeheten corridors waarin bijvoorbeeld de treinen van Amsterdam naar Eindhoven en van Groningen naar Rotterdam elkaar niet kruisen. Defectetreinen, seinen, wissels en ander ongemak op de ene lijn moet dan geen effect meer hebben op de andere lijnen. Nu is dat nog geregeld het geval. Zo legde een gestrande goederentrein op 11 september urenlang het treinverkeer stil in alle windstreken, terwijl de trein de sporen naar het zuiden niet blokkeerde. Behalve de verminderde gevoeligheid voor storingen leveren de vernieuwingen ook de helft meer capaciteit op. Nu kunnen honderd treinen per uur terecht op Utrecht Centraal, na volgend jaar zijn dat er 150. Dat maakt het rijden volgens hoog-frequent spoor, met elke tien minuten een trein, mogelijk in 2018. Overigens is 2016 niet alleen het jaar van de verstoringen, maar ook van de ingebruikname van station Utrecht Vaartse Rijn, de Moreelsebrug