Nieuws Actueel

Jan Gerritsen van Bewustmakers Bedrijfsstrategen, ‘van sportjongen tot bedrijfsstrateeg’

Van onze redactie 7 augustus 2015

Bewustmakers 3

“Als 17-jarige knaap leerde ik in de sport belangrijke lessen, die me later in het bedrijfsleven goed van pas zijn gekomen. Bij het basketbalteam van Arke Stars Enschede, dat uitkwam in de eredivisie, mocht ik als jeugdspeler proeven aan de wetten van topsport. Als klein onderdeeltje van een team met topspelers als Jimmy Moore en Lace Strong leerde ik wat er nodig is om succes af te dwingen: visie, focus en doorzettingsvermogen. Als je iets wilt bereiken moet je er keihard voor knokken. Niets komt zomaar aanwaaien.

Bewegingsruimte Ook het zelfstandig ondernemerschap komt niet aanwaaien. Ik was er van overtuigd dat ik ooit een eigen bedrijf zou opstarten. Lange tijd werkte ik in loondienst, bij multinationals in de farmaceutische industrie. Dat ging prima, ik droeg een grote verantwoordelijkheid, runde mijn eigen units en was eigenlijk ondernemer binnen de onderneming. Maar op een gegeven moment ging het knellen. Ik voelde niet voldoende bewegingsruimte meer. In 2004 was ik daar wel klaar, ik voelde gewoon dat mijn loopbaan als werknemer voorbij was. De tijd was rijp om voor mezelf te beginnen.

Duidelijker en toegankelijker Ik wilde me eerst goed oriënteren, kreeg gelijk een opdracht en ben direct met mijn bedrijf gestart, aanvankelijk onder de naam Advance. De naam is inmiddels veranderd in Bewustmakers bedrijfsstrategen. Dat klinkt een stuk duidelijker en toegankelijker. Min of meer parallel daaraan zijn we verhuisd naar een nieuwer, moderner pand, aan het Colosseum in Enschede, in een dynamische omgeving, vlakbij De GrolschVeste en de Universiteit. Kernteam We werken met een kernteam van acht mensen en schakelen per opdracht waar nodig extra specialisten in. Zoals de naam al zegt, maken we bedrijven en organisaties bewust van de mogelijkheden hun rendement te optimaliseren. Daarbij ondersteunen we bij strategie-, organisatie- en mensontwikkeling. We begeleiden bij het ontwikkelen, formuleren en vooral ook het implementeren.

Nieuwe ontwikkelingen Bewustmakers kijkt met een opdrachtgever - veelal uit het MKB en de overheid - niet alleen naar de actualiteit, maar juist ook naar de toekomst. Omdat de wereld steeds verandert, moeten bedrijven voorbereid zijn op nieuwe ontwikkelingen, waarbij het resultaat voorop staat. Dat doe je door mensen in hun kracht te laten functioneren en dus te laten uitblinken. Hoe zet je de juiste persoon op de juiste plek en hoe laat je de juiste dingen doen. Dat zijn belangrijke vraagstukken, waarin wij het verschil kunnen maken.

Wedstrijdje Zelf ben ik opgeleid in management, marketing en communicatie, dus ik voel me bij dit soort opdrachten als een vis in het water. Ik houd wel van een wedstrijdje, zo zie ik zo’n uitdaging vaak. Ik hou ervan om te winnen, daar steekt de sportman de kop op.

RacefietsSport is belangrijk in mijn leven. Ik begon als voetballer en basketballer, tegenwoordig zit ik wekelijks op mijn racefiets, voor een ontspannen ritje door de regio. Onlangs daagde een vriend me uit om honderd kilometer met hem te gaan fietsen. Dan stap ik direct op mijn fiets om even wat bij te trainen. Ik heb ruim tachtig kilometer afgelegd, ging behoorlijk kapot maar heb doorgezet. Opgeven is immers geen optie. Samen de schouders eronder zetten en iets ondernemen, is makkelijker dan het alleen doen. Het brengt je verder, tilt je op een hoger plan.

TwenteAls bedrijf zijn we al jaren sponsor van FC Twente. Zelf zit ik in de ledencommissie van de Twentse Ondernemers Sociëteit (TOS). We blijven de club ook in moeilijke tijden steunen. Wat bij FC Twente recentelijk is gebeurd, zie ik ook bij veel bedrijven: op het moment dat het goed gaat moet je juist de strategie en tactiek blijven toetsen, zodat je tijdig en waar nodig kunt bijsturen.

Daarnaast ben ik als partner verbonden aan CuraNexum, een bedrijf dat specifiek werkt voor partijen in de gezondheidszorg. Ook ben ik voorzitter van de afdeling Enschede van de VVD en voorzitter van MKB Twente. Dat kost me tijd, maar het past bij me. Ik heb een hekel aan stilzitten. Twee dagen niets doen? Ik word dan op zijn minst zeer onrustig. Ik hou van mijn werk, van alles wat ik doe, daar ligt mijn passie. En dat gun ik iedereen.”

Meer lezen? In Twentse Zakenmannen vind je 43 verhalen van ondernemers uit de regio. Op de site komen ook artikelen uit het magazine voorbij. Wie liever een gedrukt exemplaar leest, kan het magazine voor 6,95 euro bestellen door een mailtje te sturen naar info@oostdeondernemer.nl.

Foto: Twentse Zakenmannen