Nieuws Actueel

'Je herkent de supermarkt van de échte ondernemer'

De supermarkt als sociaal centrum in een dorp. Lokale ondernemers beseffen maar al te goed dat zij die rol vervullen. Op verzoek van AD Haagsche Courant nemen twee directeuren van verschillende supermarkten een kijkje bij elkaar in de keuken.

Bart Lelieveld | Foto's: Thierry Schut 30 november 2015

Ahsupermarkthonselersdijk1065

Producten uitlichten, daar is Albert Heijn goed in hè. Dat zie je hier ook." Erwin Steendam wijst langs de koelschappen vol zuivel en vlees in de supermarkt van AH Koornneef in Honselersdijk. Steendam runt samen met zijn vrouw Ellen de Jumbo-supermarkt in Nootdorp.

Vandaag zijn ze voor de gelegenheid naar Westland afgereisd om bij de 'concurrent' af te kijken. Klanten van elkaar afpakken zullen ze niet snel doen. Ook al zijn ze van verschillende formules, daarvoor liggen de winkels simpelweg te ver uit elkaar. Er hangt dan ook een ontspannen sfeer in de Honselse Albert Heijn.

Al direct worden ervaringen uitgewisseld. Over de verkoop van streekproducten, sponsoring en het bezoeken van andere supers om te kijken hoe het daar gaat. “We kijken altijd eerst hoe schoon het is in een winkel en of er voldoende ruimte is," beschrijft de ondernemer uit Nootdorp. “Is het personeel met de klanten bezig, wordt er oogcontact gemaakt. Zo trainen we onze mensen, want zij maken tenslotte onze winkel."

Ook Edward Koornneef weet dat. Niet voor niets heeft hij verschillende prijzen binnengesleept met zijn winkels in Westland. “Een echte ondernemer staat voor zijn winkel en zorgt ervoor dat ook alle details in orde zijn. Daarin zie je het verschil tussen filialen die worden aangestuurd door de grote retailketens en zelfstandige ondernemers binnen een formule. Als je een supermarkt binnenloopt, zie je dat direct aan hoe opgeruimd een winkel bijvoorbeeld is. We gaan door waar een formule ophoudt." Erwin beaamt dat volmondig. “Het is jouw winkel, dus je wilt dat alles voor elkaar is. We zeggen wel eens: 'retail is detail'."

Koornneef groeide op in de supermarktwereld. “Ik ben praktisch geboren tussen de lege flessen in de kruidenierswinkel van mijn vader in Den Haag. Later zijn we verhuisd naar Honselersdijk en in 1997 heb ik de winkel overgenomen. Vanaf mijn tiende was voor mij al duidelijk dat ik dit zou gaan doen."

Erwin en Ellen Steendam bestieren de Jumbo-winkel in Nootdorp sinds 2010. “Ik kwam pas op mijn 15de tussen de lege flessen," vertelt Erwin. “Dat was bij de Albert Heijn in Apeldoorn." Van de statiegeldafdeling schopte hij het tot bedrijfsleider, waarna hij voor de logische vervolgstap ging: een eigen winkel. En die mogelijkheid kreeg hij van Jumbo in Nootdorp. “Mijn zoon heeft aangegeven dat hij de winkel later wel wil overnemen."

Bij Koornneef hield het echter niet op bij één winkel. “Ik was een PLUS-ondernemer, maar kreeg eigenlijk elk jaar wel bezoek van de concurrent. Ook van Albert Heijn. Ik heb ze duidelijk gezegd dat ik alleen geïnteresseerd was als ik Naaldwijk mocht kopen." Nadat verschillende keren een andere vestiging was aangeboden, ging Albert Heijn toch overstag en mocht Koornneef de Naaldwijkse vestiging overnemen. Uiteindelijk kwamen daar ook de winkels in Kwintsheul en Wateringen bij en inmiddels wordt gewerkt aan een nieuwe supermarkt in Naaldwijk en aan herbouw van de begin 2012 afgebrande super in Kwintsheul.

"Dan zijn wij toch heel anders," vervolgt Erwin Steendam. “Wij hebben één winkel en zijn veel op de vloer te vinden. Mijn vrouw Ellen is het gezicht van de winkel, ik doe meer achter de schermen. Als je ons naast elkaar ziet, snap je wel waarom," grapt hij. Ze valt hem lachend bij: “Uiteindelijk word je toch een beetje een bekend gezicht in het dorp, je wordt wel herkend."

Lokale productenDatzelfde geldt in de Westlandse supermarkten, zo blijkt tijdens de rondleiding langs de schappen. Marieke Vijverberg, directeur supermarkten bij Albert Heijn Koornneef, wordt regelmatig begroet door bekende klanten. Zo ook bij de bloemenafdeling van MooiVers. “We werken graag met lokale producten, natuurlijk veel bloemen, planten en groenten uit Westland, maar ook lokale leveranciers van vleeswaren en noten bijvoorbeeld."

Ook de Nootdorpse ondernemers doen dat graag, al blijkt dat niet altijd makkelijk. “We hebben bijvoorbeeld komkommers van een plaatselijke kweker in het assortiment gehad, maar die waren niet in plastic geseald en worden daardoor eerder zacht. Lokale producten zijn mooi, maar klanten hebben er wel gewoon hoge verwachtingen van. Ik denk dat het in Westland meer leeft dan in Nootdorp."

Zowel de supermarkten van Koornneef als die van Steendam zijn zeven dagen per week geopend. “Toen we de winkel overgenomen hadden, besloten we al snel om ook op zondag open te gaan,'' vertelt Erwin. “Eerst werd dat nog gedoogd, nu is dat inmiddels helemaal vrijgegeven. Op sommige momenten is het drukker dan op een gemiddelde dinsdag, maar er hangt een ontspannen sfeer in de winkel. Het is anders dan doordeweeks, mensen kiezen meer voor gemaksproducten."

Lopend over de winkelvloer ziet Erwin heel wat overeenkomsten. “De Jumbo-formule is eigenlijk gebaseerd op een aantal punten waarvan klanten van Albert Heijn vonden dat die beter konden. Daar zijn de zeven zekerheden van Jumbo uitgekomen. Maar Koornneef heeft zelf zijn 'tien toppunten' opgesteld, waarin ook zaken als kwaliteit en service worden gegarandeerd."

Maar hoe een product ook uitgelicht wordt en hoeveel garanties er opgeplakt worden, een goed product verkoopt zichzelf, stelt Marieke Vijverberg. “We bieden bovendien een uitgebreid assortiment aan voor mensen die veel of juist weinig te besteden hebben. Dat loopt uiteen van de AH Basic-artikelen tot AH Excellent en van de bekende A-merken tot de lokale leveranciers die ons van hun specialiteiten voorzien. Dat geldt ook voor de wijnen die we hebben staan."

Digitale sommelier Wie geen kaas van wijn heeft gegeten, kan bij de Honselse Albert Heijn terecht bij de digitale sommelier die bij het schap staat. Simpelweg op het touchscreen aangeven wat er vanavond op het menu staat en er rolt een aantal bijpassende wijnen uit. “We leiden natuurlijk ook onze eigen wijnspecialisten op," vertelt Marieke na de demonstratie. Daarna wordt de toer voortgezet richting de broodafdeling, waar een grote bakkersfiets staat, vol lekkernijen. “Een supermarkt is ook een soort overdekte marktplaats," zegt Erwin. “Er moet wat te zien zijn, te proeven en te voelen."

Toch blijft de betrokkenheid van de ondernemers niet beperkt tot de winkelvloer. Ook daarbuiten laten zij zich zien. Plaatjesacties met lokale sportclubs zijn daar een goed voorbeeld van. Zowel Koornneef als Steendam heeft die opgezet. “De clubs kunnen daar wat mee verdienen door advertenties te verkopen die in het boek komen."

Daarnaast kan statiegeld gedoneerd worden aan wisselende goede doelen en zetten beiden zich in voor de Voedselbank. Lokale ondernemers doen daar volgens Edward veel meer aan dan de supermarkten die door de retailketens zelf worden bestierd. “Sponsoring is iets waarin je dat verschil duidelijk ziet. Ik steek jaarlijks enkele tonnen in sponsoring van verenigingen, stichtingen en goede doelen. Een gewone Albert Heijn zou dat niet doen."

'Elk jaar sponsor ik goede doelen, verenigingen en stichtingen voor enkele tonnen. Een gewone Albert Heijn doet dat niet'