Nieuws Actueel

Je zoekmachinemarketing moet op de schop

Caroline Spilt 19 maart 2015

Seo marketing groot

Wat in het recente verleden nog werkte als je hoger in Google wilde komen, is inmiddels achterhaald. De kans is groot dat ook jij je strategie moet aanpassen. Gelukkig zijn daar verschillende mogelijkheden voor die niet tijdrovend hoeven te zijn.

De reden dat je je strategie moet aanpassen hangt samen met een aantal dingen. Ten eerste past Google zijn zoekmechanisme met enige regelmaat aan. Waar je drie jaar geleden misschien veel succes mee had, kan nu wel eens zinloos zijn. Daarnaast is het online ook een stuk drukker geworden. Voorheen eindigde je met de zoektermen ‘kapperszaak’ in combinatie met ‘Dordrecht’ nog hoog. Inmiddels ben je mogelijk een van de velen. Je moet dus iets nieuws verzinnen om op te vallen.

Zoektermen Hoe het was: Eerder waren online marketeers vooral bezig met het plaatsen en herhalen van zoektermen of keywords op een website. Dit was goed om hoog in Google te eindigen. Weinigen waren zich er van bewust dat dit werk eigenlijk nooit af is en dat dit constant monitoring vraagt. Wat je nu moet doen: Tegenwoordig houden marketeers zich veel meer bezig met de reputatie van bedrijven en hoe het publiek over het merk spreekt op bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Leg hier meer de nadruk op. Zorg dat je leuke acties hebt die mensen met elkaar kunnen delen. Zo wordt je bedrijf beter vindbaar. Het is dus nuttiger om je focus te leggen op hoe de klanten jouw bedrijf waarderen ten opzichte van de concurrent in plaats je bezig te houden met je plek in de zoekresultaten. Artikelen Hoe het was: Teksten en artikelen op websites waren bedoeld voor de lezers, maar vaak hadden marketeers een flinke vinger in de pap. Er werd teveel rekening gehouden met zoektermen in plaats van de inhoud. Wat je nu moet doen: Het besef dat teksten echt voor de lezers geschreven moeten worden dringt ook langzaam tot marketeers door. Laat dit schrijven bij voorkeur over aan de specialisten. Als je bijvoorbeeld een autogarage runt, vraag dan de monteur naar tips over auto-onderhoud. Deze persoon heeft tenslotte deze unieke kennis. Dat vervolgens iemand die beter is in schrijven het verhaal samenstelt, hoeft geen probleem te zijn. De inhoud blijft sterk.

Links vergaren Hoe het was: Links naar jouw website vergroten je autoriteit. Daarom was het goed om zoveel mogelijk websites naar je te laten doorverwijzen, was de gedachte. Mede daarom werden op forums en andere plekken zoveel mogelijk links geplaatst. Wat je nu moet doen: Internet in wilde weg volstoppen met links naar jouw site is niet de oplossing gebleken naar een vindbare website. Natuurlijk is het goed als er naar je site wordt verwezen, maar let wel op wie dit doen. Het beste zijn andere pagina’s die relevant zijn wat betreft onderwerp en die autoriteit hebben.

Lees verder op BC.nl