Nieuws Actueel

Jezelf pitchen in drie woorden

Rik Nizet 30 september 2015

Personal branding zzp thuis werken stretchen groot

Na anderhalf jaar kwam ik erachter hoe ontzettend belangrijk het is om mensen in drie woorden uit te kunnen leggen wat je doet. En vooral wat je voor hen zou kunnen doen. Je hebt heel weinig tijd om aandacht te krijgen voor je vervolgverhaal, vertelt organisatieadviseur Rob in het boek Personal branding voor ZZP'ers van Tom Scholte over hoe je als zelfstandig professional een hogere waardering krijgt en daardoor vaker gevraagd wordt. Een voorpublicatie. Het ZZP-schap is een voortdurende zoektocht, zowel voor startende ZZP'ers als voor mensen die al een jaar of tien zelfstandig zijn. Deze zoektocht maakt je veel bewuster dan wanneer je als werknemer in dienst bent en de kans veel groter is dat je 'geleefd' wordt. Ook als ZZP'er kun je door de tijd heen echter de verkeerde dingen doen. Daarom is het belangrijk dat je voortdurend – met een frequentie van minimaal één keer per maand – bewust bezig bent met jezelf af te vragen of je de goede dingen aan het doen bent. Personal branding is in de eerste plaats een verplichting aan jezelf.Mijn zoektochtVijftien jaar heb ik bij een uitzendorganisatie gewerkt. Ik ben er begonnen als intercedente. Vervolgens heb ik de stap gemaakt naar vestigingsmanager en toen naar regiomanager. In mijn laatste rol werd mijn tijd voornamelijk gevuld met vergaderen en rapportages schrijven. Het duurde even voordat ik doorhad dat ik onderdeel was van een systeem waar ik geen energie van kreeg, maar waarbinnen ik leegliep. Ik kon mijn werk niet doen op mijn eigen manier en deed ook niet meer de dingen die ik leuk vond. Toen ik dat eenmaal doorhad, nam ik ontslag en begon voor mezelf. Een zoektocht van enkele jaren volgde. Toen kwam ik uit bij mijn oorspronkelijke baan: werving en selectie. Daar was ik altijd goed in geweest. Op de een of andere manier had carrière maken belangrijker geleken dan doen wat ik leuk vond en waar ik goed in was. Nu werk ik als zelfstandig recruitment consultant en heb het enorm naar mijn zin. Het mooie is dat ik mijn werk nu perfect kan combineren met de zorg en aandacht die ik aan mijn twee kinderen op de basisschool wil besteden.- Lysette, recruitment consultant - In een rol als werknemer bestaat de kans dat je meerolt met de organisatie. De organisatie ontwikkelt zich en jij ontwikkelt mee met de organisatie. Maar… sluit die ontwikkeling wel aan bij jouw ontwikkeling, of ontwikkel jij je een heel andere kant op? Als je tien of twintig jaar bij een organisatie hebt gewerkt, loop je het risico dat je de verbinding met je ‘professionele identiteit’ bent kwijtgeraakt. Dat je dingen doet omdat die binnen de organisatie gedaan moeten worden. Maar dat dit niet de dingen zijn waar jij echt goed in bent en die jij leuk vindt. De makkelijkst waarneembare indicatoren hiervoor zijn lage beoordelingen, confl icten met je collega’s en leidinggevende, vaak ziek zijn en zelfs een burn-out. Tijd om het roer om te gooien.

Als ZZP'er ben je je voortdurend bewust van de tijdelijkheid van je huidige opdracht of project. Of je nu op interim-basis of op projectbasis werkt, of je nu voor één uur of voor één jaar bij een opdrachtgever over de vloer komt, jij weet dat het tijdelijk is. Vast aangestelde medewerkers denken dat hun contract zekerheid biedt, maar inmiddels weten veel zzp’ers die zo’n contract voor onbepaalde tijd hadden dat dit slechts een schijnzekerheid is. Als ZZP'er heb je in feite veel meer zekerheid: je opdracht is tijdelijk. En daarom doe je je werk en overige activiteiten altijd in het bewustzijn dat alles wat je doet tot iets anders leidt. Je weet nog niet waartoe het gaat leiden, en dat maakt het alleen maar leuk. Maar elk contact, elk project, elke presentatie, elke tekst, elk gesprek, elke blog kan het begin zijn van een volgende opdracht. Dat weet je, dus benut deze kans.Drie woordenTwaalf jaar heb ik gewerkt bij een ingenieursbureau. Daar rolde ik van de ene baan in de andere. Ik was in staat om voortdurend leuke nieuwe banen voor mijzelf te creëren. Door de jaren heen had ik een groot intern netwerk opgebouwd. Wat daarnaast ook een belangrijke rol speelde, was dat de afdelingen waar ik werkte en de functietitels die er op mijn kaartje stonden voor veel mensen meteen duidelijk maakten welke bijdrage ik aan projecten kon leveren. Toch kriebelde het na twaalf jaar. Ik vroeg mij af wat ik aan mezelf en wat aan de organisatie te danken had. Ik begon voor mezelf om dit uit te vinden. Na anderhalf jaar kwam ik erachter hoe ontzettend belangrijk het is om mensen in drie woorden uit te kunnen leggen wat je doet. En vooral wat je voor hen zou kunnen doen. Je hebt heel weinig tijd om aandacht te krijgen voor je vervolgverhaal. En daarbij komt dat die drie woorden en je vervolgverhaal ook nog eens contextafhankelijk zijn. Een hele verandering ten opzichte van de vaste baan in een organisatie.- organisatieadviseur Rob -