Nieuws Actueel

Jij bepaalt, niet je opdrachtgever

Lotte Grimberg 27 februari 2015

Welk uurtarief hoor je als ZZP'er te vragen? Een groot dilemma voor veel zelfstandigen. 'Jij bepaalt, niet je opdrachtgever', schrijft Fiona Zwart in haar blog. 'Ik wil je uitdagen om zelf je product op de markt te zetten, met je eigen prijsstrategie.' Met deze aanmoediging om als ZZP'er je uurloon te verhogen wint Fiona de blog top 5 van deze week.

1. Fiona Zwart - ZZP'er verhoog je uurloonAls ik met mijn klanten aan het werk ga, dan zoom ik in op hun prijsstrategie. Het meest lastige onderwerp van het coachtraject. Bijna elke klant die ik begeleid vraagt te lage prijzen. Samen rekenen we de prijzen door en vaak schrikken mijn klanten ontzettend, als ik ze de spiegel voorhoud.

2. Diana Verbeek - Staar niet blind op vrouwen alleenVrouwen naar de top. Het blijft een thema van deze tijd waar we veel over discussiëren. Dat is goed, alhoewel ik mij afvraag of we wel de juiste discussie voeren. Moet de discussie niet veel meer gaan over het feit dat we behoefte hebben aan een andere manier van leiderschap?

3. Ad van Beek - Onderscheid, verbinding en wilDe detailhandel staat op z’n kop. Binnensteden lopen leeg, stadsbezoekers blijven weg. Het gevolg van de crisis, de invloed van het nieuwe internetwinkelen en de macht van het grote geld. Gemeentes kampen met grote financiële tekorten en verkopen hun gemeentegrond aan projectontwikkelaars. Deze projectontwikkelaars bouwen nieuwe shoppingmalls, vaak buiten het stadscentrum, daar waar het parkeren gratis en toegankelijker is voor de bezoekers.

4. Sanne Cramer - De stempel 'spammer' wil je nietDruk druk druk, dat zijn we allemaal. Elke dag weer. En dan ook nog sociale media erbij doen? Als ondernemer staat je dagelijkse business op nummer 1. Daar start je de dag mee op en daar sluit je de dag mee af. Vroeger ging dat prima, maar tegenwoordig moeten we veel meer om onze business zichtbaar te maken.

5. Richard de Vries - Wees één en al oorEr is niets krachtiger dan te luisteren naar zakelijke telefoongesprekken. Bij voorkeur met ‘echte’ klanten of door te oefenen met een stemacteur. Waarom? In korte tijd krijg je een uitstekende indruk of iemand de ambassadeur is van een bedrijf. Of dat juist die persoon ernstig afbreuk doet aan het imago van het bedrijf. Dat kan in de loop der jaren er in sluipen. Een kenmerkende opmerking is “ja maar, dat doe we al jaren zo”. Dan is er werk aan de winkel. Door praktisch te werken aan drie elementen vergroot al snel het niveau van telefoonverkeer. Daarbij doel ik op OMA. OMA staat voor: Organisatie, Medewerkers en Apparatuur.