Nieuws Actueel

Jonge Poerink en De Groot Installatiegroep leveren klokken op alle Nederlandse stations

Van onze redactie 1 mei 2015

Stationklok ANP

De nieuwe klokken hebben niet alleen een ander uiterlijk, ze werken ook met een modernere techniek, legt bedrijfsleider Joost Abrahams van lichtreclame- en klokkenfabriek Jonge Poerink uit. De kenmerkende blauwe vierkante behuizing van de oude klokken wordt vervangen door een ronde bak. Dat ontwerp is van ProRail, samen met het Bureau Spoorbouwmeester.

Waar de huidige klokken nog op koperverbindingen draaien, gaat de aansturing voortaan via glasvezel. Ook worden de nieuwe klokken vanuit een centrale computer bij de tijd gehouden, in plaats van een atoomklok in Utrecht. Het kenmerkende stilstaan van de secondewijzer vlak voor de hele minuut blijft gehandhaafd, aldus Abrahams.

Mobatime

Het uurwerk van de nieuwe klok is Zwitsers, van het merk Mobatime. Jonge Poerink bouwt daar de elektronica, bekabeling, ledverlichting, converters, accu en behuizing bij in. „Er gaat heel wat techniek in zo’n klok”, aldus Abrahams. Het is de eerste keer dat Jonge Poerink klokken voor treinstations levert. Eerder heeft de firma klokken voor de Amsterdamse metro gemaakt en Jonge Poerink gaat nu ook de markt voor stationsklokken in België en Duitsland verkennen. „Het gaat goed met ons bedrijf.”

Per jaar worden 30 tot 40 van de klokken voor de 410 spoorstations in Nederland vervangen. Jonge Poerink maakt verschillende uitvoeringen van de klok: enkelzijdig en dubbelzijdig en van 600, 800 en 1.000 millimeter doorsnee.

Foto: ANP