Nieuws Actueel

Jos Segerink van Segerink Search: ‘Geld is geen drijfveer, het helpen van mensen wel’

Van onze redactie 16 september 2015

ZM Segerink Search 1

“De eerste veertien jaar van mijn werkzame leven heb ik in loondienst gewerkt bij Randstad Uitzendbureau, als manager. Toen ik daar op een dag het hoofdkantoor bezocht voor een lezing, samen met twee klanten, kwamen we gezamenlijk op het idee zelf een bureau te beginnen. Dat hebben we toen in de praktijk gebracht. Met succes. Veertien jaar was ik eigenaar van Delta Vision Adviesgroep. Eind 2003 ben ik met Segerink Search begonnen. In die tijd kwam net de code Tabaksblatt af, ik zag dat als een start voor verder professionalisering van Raden van Commissarissen. Later volgden de andere Governance Codes. Mijn uitdaging is om in dat professionaliseringsproces een bijdrage te leveren. Eerst door te zorgen dat er goede mensen in de Raden komen, later ook door op te leiden. Aanvankelijk was dat missionarissenwerk, nu is het heel gebruikelijk dat Raden zich laten bijstaan door een bureau.

Masterclass voor ToezichthoudersOm de professionalisering verder vorm te geven, leiden we nu al een aantal jaren ook op. In samenwerking met de Universiteit Twente verzorgen we een Masterclass voor Toezichthouders. Dat is erg inspirerend en het is goed voor het netwerk, maar ook voor mijn eigen ontwikkeling. Het bevalt zo goed, dat we in voorbereiding zijn de samenwerking te intensiveren.

Geen poespasDe behoefte om uit te breiden of een imperium op te bouwen heb ik nooit gehad, ik ga liever voor de inhoud, voor het specialistische. Dat zit ook in mijn karakter. Ik houd niet van poespas. Ik beperk me tot Twente om onderscheidend te zijn, omdat ik de mensen en de cultuur hier ken. We gaan voor de invulling die een klant echt nodig heeft, alles dient in dat teken te staan. Ik durf wel te stellen dat er weinig bedrijven in Twente zijn met een netwerk zoals wij dat hebben.

In 2007 is Caroline Kamphuis toegetreden, we werken nauw samen. We zijn heel verschillend, maar dat vult elkaar mooi aan. We zijn allereerst adviseur bij het opstellen van het juiste zoekprofiel en daarna intermediair naar de arbeidsmarkt.

FingerspitzengefühlDe valkuil in ons werk is dat je de huidige situatie teveel als uitgangspunt neemt. De kunst is juist om daar doorheen te kijken, om de koers voor de toekomst in te schatten. Daar moet je iemand bij zoeken en selecteren. In al die tijd heb ik serieus nog nooit een mismatch gehad. Alle opdrachten zijn naar tevredenheid vervuld. Inmiddels heb ik erg veel kennis van organisaties en situaties vergaard. Daarnaast is het een kwestie van intuïtie en fingerspitzengefühl geworden. Goed selecteren leer je door een groot referentiekader te hebben en door veel te doen.

Sparringpartner Een ander uitvloeisel van mijn dagelijkse werk is dat ik tegenwoordig sparringpartner ben van de directies van een aantal bedrijven. Die komen hier periodiek op mijn kantoor langs om ontwikkelingen binnen of rondom hun onderneming te bespreken en te toetsen. Mijn rol? Ik houd ze scherp in de keuzes die ze maken. Ik luister, stel vragen, fungeer als klankbord en dien ze van advies, vaak ook bij vertrouwelijke kwesties. De uitvoering doen ze zelf.

Mensen helpenIk houd van mijn werk, ik zie het als een uit de hand gelopen hobby. Geld is geen drijfveer, het helpen van mensen des te meer. Opdrachtgevers, maar ook kandidaten. Dit werk geeft me voldoening, energie en inspiratie. Ik wil er zo lang mogelijk mee doorgaan. Ik moet er werkelijk niet aan denken om thuis te zitten en niets te doen, ook niet als ik de pensioengerechtigde leeftijd eenmaal heb bereikt. Zelf doe ik er ook alles aan om fit te blijven, mentaal en fysiek. Ik eet gezond, bezoek twee keer in de week de sportschool en pak op zondag vaak de mountainbike voor tochten in de regio. Regelmatig er tussenuit hoort er ook bij. Dat houdt de geest scherp, en dat mogen mijn opdrachtgevers dan ook van me verwachten.”

Meer lezen? In Twentse Zakenmannen vind je 43 verhalen van ondernemers uit de regio. Op de site komt elke woensdag en zondag een artikel uit het magazine voorbij. Wie liever een gedrukt exemplaar leest, kan het magazine voor 6,95 euro bestellen door een mailtje te sturen naar info@oost.deondernemer.nl.

Foto: Twentse Zakenmannen