Nieuws Actueel

Juichstemming Hup Holland Hamsters

Bram de Vrind 20 juni 2014

De Hup Holland Hamsters van Albert Heijn hebben dit WK pas echt reden tot juichen. De hamsters zijn bekender en de reclamespot wordt hoger gewaardeerd dan de acties van Jumbo en Plus rond het WK, meldt BNR. Daarmee zijn ze groepswinnaar

Het radiostation baseert zich op onderzoek van Centron en Sports Intelligence. Van de boodschappers tussen de 20 en 54 jaar noemt 78 procent spontaan Albert Heijn als gevraagd wordt welke supermarkt-WK-campagne ze kennen. Door 69 procent wordt de campgane van Jumbo genoemd. In 38 procent is dat de Toi Toi Tooi actie van Plus.

7,2De commercial van de Hup Holland Hamsters krijgt van de boodschappers tussen 20 en 54 jaar een 7,2. In de reclame is te zien hoe de hamsters naar Brazilië gaan om Oranje te ondersteunen. Louis van Gaal, Bruno Martens Indi en Daley Blind komen in de campagne voorbij.

JolingDe Jumbo-reclame met Roy Donders en René Froger krijgt een 6,3. De spot van Plus met Gerard Joling scoort beduidend slechter: 5,5. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt ook dat de Hup Holland Hamsters hen het meest aanspreken.

Extra inkopenBijna een kwart van de ondervraagden zegt extra inkopen te doen om een wk-premium van een supermarktketen sneller te ontvangen. Maar slechts 10 procent zegt vanwege een spaaractie te wisselen van supermarkt.

Oranje BarometerBij een ander onderzoek - namelijk van de Oranje Barometer - komt weer een heel andere winnaar uit de bus. Volgens dat onderzoek wordt de WK-actie Balls for Brasil van Intersport wordt het meest gewaardeerd.

FavelasGelet op aantrekkelijkheid, innovatie, sympathie en de manier waarop een actie past bij het merk, scoorde de keten van sportzaken het best. Tijdens de Balls for Brasil-actie kregen klanten bij inlevering van een oude voetbal, een kortingsvoucher voor een nieuwe. Daarnaast steunden zij More2Win, een organisatie die kinderen in de Braziliaanse favelas een kans wil bieden om te sporten.

Te snel uitverkochtOpvallend genoeg staat het juichpak van Jumbo niet in de top 10. Volgens de onderzoekers was het pak te snel uitverkocht, waardoor veel klanten teleurgesteld waren.