Nieuws Actueel

Jumbo: artiesten kregen een schijntje

Bram de Vrind 8 december 2014

De artiesten in de veelbesproken kerstreclame van Jumbo hebben weliswaar betaald gekregen voor hun optreden, maar het ging slechts om een 'geringe onkostenvergoeding'.

Peperduur spotje voedselbank

Dat stelt het Brabantse supermarktbedrijf is een persbericht dat het maandag verspreidde. De super reageerde op de commotie rond het spotje dat oproept om geld te doneren aan de Voedselbank. In de 3 minuten durende reclame zingt een keur aan BN'ers mee met een kerstlied van René Froger. Op social media wordt geklaagd dat het spotje te kostbaar zou zijn.

DonerenRapper Lange Frans liet via de radio weten dat hij betaald is voor zijn optreden in het spotje, waarin hij twee zinnen zingt. "Ik ben er zeker voor betaald. Je mocht kiezen: wil je je geld houden of wil je het doneren? En ik zeg eerlijk: ik heb het geld gekregen", zei de rapper tegen Q-Music.

BelangeloosHet supermarktbedrijf reageerde maandag: "In tegenstelling tot wat nu op social media verschijnt hebben alle betrokken artiesten belangeloos meegewerkt aan de opname van het themalied." De artiesten deden het volgens Jumbo voor een schijntje: "De artiesten hebben enkel een geringe onkostenvergoeding gekregen voor de dag dat zij hebben meegewerkt aan de opname van de tv-reclame."

Enkele duizenden euro'sVolgens tv-presentator Henny Huisman die ook in het tv-spotje schittert, gaat het om 'enkele duizenden euro’s' voor twee dagen werk. "Als je het vergelijkt met een modaal salaris van een krantenlezer, dan is het een hartstikke leuk bedrag. Maar als je het vergelijkt met wat een BN’er normaal krijgt voor een commercial, dan is het niks. Ik heb ooit twee ton gekregen voor een Knorr-reclame."

Jumbo weerspreekt dat niet tegenover DeOndernemer.nl. "Wij gaan niet in op het bedrag. Dat draagt niet bij aan het verhaal van BN'ers die zich in willen zetten voor de maatschappelijke organisaties", aldus een woordvoerder.

MisverstandJumbo betreurt de commotie. "Jumbo hoopt dat dit misverstand het doel van deze actie – aandacht vragen voor armoede en eenzaamheid – niet in de weg staat."

Goede doelTwitteraars en Facebookgebruikers vroegen na het zien van het spotje af zich af of Jumbo het geld dat in de commercial was gestoken, niet beter direct aan het goede doel had kunnen geven.