Nieuws Actueel

Jumbo: Ontmanteling C1000 is succes

Jeroen Jansen 2 januari 2014

De 95 C1000-supermarkten die tot dusver tot Jumbo zijn omgebouwd, voldoen ruimschoots aan de verwachtingen en behalen over het geheel genomen meer omzet dan voorheen. Dat maakte Jumbo donderdag bekend. Dit jaar verwacht het bedrijf een honderdtal C1000's om te bouwen.

"We hebben het afgelopen jaar veel geleerd van de ombouw en dat werpt nu zijn vruchten af'', zei Jumbo-topman Frits van Eerd. Eind 2013 telde het supermarktconcern 391 Jumbo's en 267 C1000's. Dat waren er eind 2012 respectievelijk 309 en 365. Het gezamenlijke marktaandeel is ruim 20 procent.

De ombouwoperatie zorgde voor een verschuiving van de consumentenomzet. Die daalde bij C1000 met 19 procent tot 3,3 miljard euro, terwijl die van de Jumbo-formule met 19 procent toenam tot 3,8 miljard euro. De totale omzet steeg met 2 procent tot 7,1 miljard euro.