Nieuws Actueel

Jumbo wint strijd van de markt

Lotte Grimberg 20 augustus 2014

De supermarkten van Jumbo draaiden in het eerste halfjaar een consumentenomzet van 2,5 miljard euro, ruim 26 procent meer dan een jaar geleden. De groei is voor het grootste deel het gevolg van uitbreiding van het winkelbestand. Als dat buiten beschouwing wordt gelaten, komt de zogenoemde autonome omzetgroei uit op 3,4 procent. Daarmee presteert de formule beter dan het marktgemiddelde, claimt de keten, want dat kromp met 0,2 procent. Dat maakte de supermarktonderneming woensdag bekend.

AfbouwBij de C1000-winkels die Jumbo 2 jaar geleden overnam, liep het anders. Daar daalde de consumentenomzet met 33 procent tot ruim 1,2 miljard euro. Dat komt volgens de onderneming door de sterke afname van het aantal winkels en is in lijn met de geplande afbouw van de C1000-formule. Jumbo is bezig de C1000-winkels om te bouwen naar Jumbo's en verwacht deze operatie medio 2015 af te ronden.

JuichpakJumbo had een hit met de WK-actie met het juichpak van de stylist van het zuiden Roy Donders. De pakken (ruim een kwart miljoen) waren binnen de kortste keren uitverkocht. De actie heeft zeker bijgedragen aan de sterke omzetontwikkeling, zegt financieel directeur Ton van Veen. "Maar een half jaar bestaat uit 6 maanden, en niet uit die ene WK-maand'', relativeert hij.

Het familiebedrijf geeft geen winstcijfers over het halfjaar, maar volgens Van Veen heeft de positieve omzetontwikkeling geleid tot een hogere winstgevendheid.

VerdringingsmarktJumbo vertrouwt erop ook in de tweede helft van het jaar goede resultaten te kunnen neerzetten, ondanks de hevige concurrentie en aanhoudende druk op de winstmarges. Groei is alleen mogelijk door marktaandeel van de concurrentie af te snoepen, geeft Van Veen aan. "Supermarkten opereren in een verdringingsmarkt. Wij groeien maar de markt als geheel niet. Dat betekent dat onze groei ten koste gaat van de concurrentie.''

MarktleiderHet concern zegt op dit moment een marktaandeel te hebben van 20 procent (Jumbo: 14 procent, C1000: 6 procent). Daarmee is het concern op marktleider Albert Heijn na de grootste supermarktketen van Nederland.