Nieuws Actueel

Jurken Huren: een hippe jurk voor één dag

Van onze redactie 28 september 2015

Find Tailor Jurkenhuren Silkevander Velde Emiel Muijderman

De studente Technische Commerciële Textielkunde van Saxion won er in juni de Saxion Ondernemersaward mee. Maar inmiddels heeft Silke ontdekt dat de markt er nog niet rijp voor is. „Het aantal mensen dat er geld voor over heeft, is nu nog te klein. Deze kleding is natuurlijk iets duurder dan in de winkel, want zij wordt op maat gemaakt. Ik heb Find Tailor even geparkeerd, maar ik weet zeker dat de tijd er straks een keer rijp voor is.”

Nieuwe koersSilke heeft dus haar koers verlegd. De onderneemster stort zich nu op een ander idee waarmee ze al langer rondliep: het verhuren van jurken. En dan niet de huis-, tuin- en keukenjurk, maar ontwerpen van bekende namen als Karen Miller en Ted Baker. ,,Hippe jurken tussen de 200 en 600 euro. Best wel duur als je een keer feestelijk gekleed wilt gaan voor een bijzonder evenement, zoals een bruiloft of receptie. Bovendien: je wilt ook niet bij elk evenement hetzelfde gekleed gaan. Dan is huren veel aantrekkelijker.”

DomeinnaamDe Saxion-student kocht voor een paar euro de domeinnaam jurkenhuren.nl en werkte haar formule verder uit. Ze gaat de jurken in verschillende prijsklassen verhuren, de duurste is vanaf 65 euro. Daarvoor krijg je als klant de jurk (vers van de stomerij) vier dagen lang tot je beschikking. Voor 5 euro extra ben je verzekerd tegen eventuele schade. Wassen of schoonmaken hoeft niet, dat zit bij de prijs in. In december, als Silke net is afgestudeerd en de feestdagen lonken, moeten de eerste jurken zijn verhuurd.

Populair concept„In Amerika is dit concept al heel populair. In Nederland zijn vrouwen niet zo gewend om in het middelpunt te staan en zich uitbundig te kleden. Ik zie het als een uitdaging om hen enthousiast te maken. Misschien ben ik niet de enige die dit gaat doen, maar ook dat houdt me niet tegen. Als er meer aanbieders zijn, zal de markt ook eerder openbreken. Kijk maar wat er nu gebeurt met de boodschappenkratten als Hello Fresh.”

Dit artikel is afkomstig uit de papieren bijlage van deOndernemer. Meer lezen? Klik hier!

Foto: Emiel Muijderman