Nieuws Actueel

Juwelier beter beschermd tegen overvaller met drop-it systeem

Rik Nizet 14 juli 2015

Juwelier vitrine 335

Wanneer bij een overval een vitrine wordt ingeslagen, rolt binnen twee seconden een rolluik naar beneden. De buit is hiermee onbereikbaar voor de dader. Het zogeheten drop-it-systeem moet de juwelier beter beschermen tegen overvallers. Twee juweliers in Rotterdam-Zuid maken als eersten in Nederland gebruik van deze noviteit.

Juweliers moeten dagelijks hun voorraad uit de vitrines halen en in de kluis stoppen. De vitrines die beschermd worden met het drop-it systeem hoeven niet uit- en ingeruimd te worden. Hiermee bespaart de juwelier dagelijks veel tijd aan het etaleren van de vitrines.Noodknop geactiveerdHet drop-it systeem is een nieuw product dat als buit beperkende maatregel voor extra beveiliging van vitrines zorgt. De vitrines met waardevolle artikelen worden voorzien van een rolluiksysteem. Dit systeem zorgt ervoor dat, op het moment dat een vitrine wordt ingeslagen of dat een noodknop wordt geactiveerd, er binnen twee seconden een rolluik met hoge snelheid bij alle beveiligde vitrines naar beneden valt waardoor er geen buit meegenomen kan worden.

Aanpak overvallenHet gaat goed met de aanpak van overvallen. In de eerste 6 maanden van 2015 daalt het aantal overvallen ten opzichte van 2014 met 7 procent. Het aantal overvallen op juweliers daalt zelfs nog sterker. In 2014 waren er in de eerste 6 maanden nog 15 overvallen, in 2015 zijn dit er nog maar 7 en met de inzet van onder andere "Drop-It" moet dit aantal nog verder omlaag worden gebracht.

SubsidieHet ministerie van Veiligheid en Justitie is samen met de Federatie Goud en Zilver en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) bezig een actie op te starten, waardoor dit systeem met een subsidie kan worden aangeschaft. Een belangrijk onderdeel van de aanpak is een scan die door het CCV in iedere winkel wordt gedaan. Afspraken"Technische maatregelen zijn, zeker bij juweliers, belangrijk, maar alles valt of staat bij de organisatie. Afspraken dus, ook met medewerkers, over openen en sluiten, geld wegbrengen en omgaan met verdachte situaties. In de genoemde scans komen deze zaken nadrukkelijk aan de orde", licht CCV-directeur Patrick van de Brink toe.