Nieuws Actueel

'K3 is een uitlaatklep waar ik toevallig veel geld aan verdien'

Peter de Groote 21 december 2015

K3succes1065

Het is de marketingstunt van het jaar, schrijft de Vlaamse zakenkrant De Tijd. Studio 100, het entertainmentbedrijf van Hans Bourlon en Gert Verhulst, stopte met het succesvolle K3 - althans de oude variant - om vervolgens een nieuw K3 uit te rollen. De afgelopen weken was oud- en nieuw-K3 extreem populair. Het nieuwe nummer '10.000 luchtballonnen' is een nummer 1-hit. Een interview met Miguel Wiels, de componist-ondernemer achter de meidengroep: "Ik heb altijd gewerkt. Fucking hard gewerkt."

Miguel Wiels (43), die samen met Alain Vande Putte en Peter Gillis alle K3-nummers schrijft, bekijkt het allemaal erg nuchter. In de studio van zijn huis in Beervelde in Oost-Vlaanderen, waar de nieuwe K3-lichting net een paar weken heeft gekampeerd om de nieuwe plaat in te zingen, vertelt hij dat hij al die jaren aan het wachten was op het einde van K3. 'Elk jaar dacht ik dat het het laatste zou zijn. Elk jaar dat er bijkwam, vond ik verbazingwekkend. Ik hoopte wel dat de inspiratie zou blijven komen, en dat de meisjes het graag zouden blijven doen. Maar K3 is nooit een deel van het plan geweest. Ik heb dat nooit gebudgetteerd.'

Toch vind ik het raar dat u niet direct gewonnen was voor een nieuwe K3, zoals ik ergens las. Studio 100 heeft er financieel belang bij de groep in leven te houden. Als componist hebt u dat toch ook?

Miguel Wiels: 'Ik ben me er heel erg van bewust dat het succes van K3 vooral te maken heeft met een bijna toevallige samenloop van factoren. Mijn liedjes zijn goede liedjes. En het waren de juiste meisjes op de juiste plaats. Zeventien jaar lang hebben goede factoren elkaar goed beïnvloed. Ik vind het gevaarlijk om de gezichten, een van de belangrijkste schakels, te vervangen. Net zoals ik het gevaarlijk vind dat K3 niet meer bij Studio 100 zou zitten, een bedrijf met goede, frisse ideeën. En net zoals ik het gevaarlijk vind dat ze plots de liedjes door iemand anders zouden laten schrijven.'

Hebt u alles zelf verdiend?

Wiels: 'Van de eerste frank tot de laatste euro. Ik ben een ondernemer, ja. Eén die het altijd belangrijk heeft gevonden om correct te worden vergoed. Ik ben geen schlemiel die aan het korste eind trekt. Nooit geweest ook.'

'Op mijn 16de kocht ik mijn eerste piano: mijn vader, een autoverkoper, schoot mij geld voor. Ik ging spelen in hotels en restaurants om alles terug te betalen. Toen ik 18 was, heb ik geld geleend om een huis te kopen. Gewoon omdat ik het gevoel had dat dat verstandig was.'

'Ik ben eigenlijk altijd verstandig met geld omgegaan: ik heb belegd, een huis met een zwembad gebouwd, maar nooit een Porsche gekocht. Ik geniet gigantisch, maar ik verbras niets.'

Hoe zou u uw talent omschrijven?

Wiels: 'Ik ben een goede muzikant, maar in Gent zitten werkloze pianisten op café die veel beter zijn dan ik. Ik kom nog niet tot aan de hielen van iemand als Jef Neve. Ik denk dat ik het maximum uit mijn talenten heb gehaald. Eigenlijk heb ik altijd kunnen doen waar ik goed in was. Ik schrijf liedjes, en toevallig horen veel mensen die graag.'

'Ik ben geen goede presentator, maar wel een goede sidekick. Ik heb een vrij nuchtere, zakelijke kijk. En ik heb altijd gewerkt. Fucking hard gewerkt: K3, optredens met Café Flamand, the Magical Flying Thunderbirds, met mijn vrouw Free Souffriau, ik heb veel tv-programma's gedaan. Gewoon omdat het plezierig is. De puzzel is altijd goed gevallen.'

Miguel Wiels (43) is een klassiek geschoold musicus. Zijn bvba boekte vorig jaar 151.000 euro bedrijfswinst en kan terugvallen op een eigen vermogen van 1,09 miljoen euro.

Lees hier het hele interview in De Tijd.