Nieuws Actueel

Kamer stemt Ruit om Eindhoven weg: geld gaat naar verbreding A67 en A58

Van onze redactie 27 november 2014

Een ruimere meerderheid dan verwacht steunde het voorstel dat ingediend was door PvdA’er Duco Hoogland. Het Kamerlid draagt verkeersminister Melanie Schultz van Haegen (VVD) op om de Ruit te schrappen en daarnaast te zoeken naar andere, ‘slimme’ maatregelen om de verkeersknelpunten in de regio Eindhoven op te lossen. Het idee kreeg bijval van onder meer SP, D66, ChristenUnie en GroenLinks.

Erg lastig geworden om weg aan te leggen zonder Rijksbijdrage Met het wegvallen van de rijksbijdrage is het voor provinciebestuurder Ruud van Heugten erg lastig geworden om de door hem gewenste weg aan te leggen. Hij had het geld nodig om het project (totale kosten 900 miljoen) te financieren. Het plan voor Ruit bestaat uit een nieuwe weg tussen Son en Aarle-Rixtel, de verbreding van de N279 tussen Gemert en de A67 en een beperkte aanpak van laatstgenoemde snelweg. Met name het eerste onderdeel – een nieuwe weg door het groene Dommeldal – stuit al lang op verzet in de regio. Er bestaat nog altijd twijfel over nut en noodzaak van het project. De Tweede Kamer heeft daarom nu besloten niet mee te willen betalen.Goed nieuws voor tegenstanders Ruit Het nieuws is een opsteker voor de vele tegenstanders tegen de Ruit in de regio. Naast veel inwoners van het gebied zijn dat de gemeenten Eindhoven, Helmond, Nuenen en Laarbeek. Zij zien de kans op een nieuwe weg door het Dommeldal geslonken. Te vroeg juichen doen zij ook niet. Het is nu afwachten hoe de provincie reageert op het besluit van de Tweede Kamer. Van Heugten kan in principe met ‘eigen geld’ alsnog de Ruit voltooien. Om daar politieke steun voor te krijgen wordt wel een moeilijk verhaal nu ‘Den Haag’ er niet aan wil.

De Kamer blijft – net als de regio – erg verdeeld over het onderwerp. Zelfs regeringspartijen VVD en PvdA zijn het onderling oneens. De VVD wil net als CDA, PVV en SGP de Ruit om Eindhoven aanleggen. Minister Schultz is ook voorstander van de weg, maar wil die niet koste wat kost doordrukken. Eerder deze week gaf ze al aan bereid te zijn om de 271 miljoen aan andere wegen te besteden.