Nieuws Actueel

Kanscreatie: Ideeën uit blik voor nieuwe producten en omzetverhoging

Van onze redactie 26 januari 2015

Kanscreatie is ontwikkeld door de strategie- en marketingspecialisten van Buro Blink in Enschede. Zij verzorgden in het achterliggende jaar workshops Kanscreatie, maar bieden hun kennis nu dus ook ingeblikt aan. Directieleden kunnen het uit 57 spelkaarten bestaande Kanscreatie spelen met hun staf en medewerkers. „Een instrument om spelenderwijs meer omzet te creëren en tegen het licht te houden wat je aan het doen bent”, zo vat Blink-directeur Peter Oosterwijk het nut van het kaartspel samen. „Ook kun je het gebruiken als je een nieuw product of een nieuwe dienst in de markt wilt zetten of een nieuwe doelgroep willen aanboren. Je moet het minstens met twee personen spelen en het liefst nog met meer.”

Het spel stelt essentiële vragen

In het blik zitten kaarten met teksten als ‘Doen anderen dit al?’ en ‘welke behoeftes roept dit op?’, terwijl de spelers allemaal een andere rol vervullen. Oosterwijk: „Het spel kent drie fases. Het begint met inzichten, want niet iedereen denkt als jij. Er zijn twaalf basisinzichten. Dat moeten de spelers zich eerst realiseren. Met die inzichten daar kun je wat mee en dat worden uiteindelijk kansen. En met die kansen kun je wat.” In het eindspel vervullen de deelnemers ieder een andere rol. Oosterwijk: „De één is bijvoorbeeld de directeur van het bedrijf dat het nieuwe product maakt, de ander is klant, weer een ander is criticaster die alles maar niks vindt. Op die manier ontstaat er een soort rollenspel. Je wordt gedwongen je te verplaatsen in de klant.”

Lezers van deOndernemer krijgen 9 euro korting op ‘Kanscreatie’, dat 49 euro kost. Ga daarvoor naar de website www.Kanscreatie.nl en schrijf in het kortingsveld: deOndernemer.

Foto: Peter Oosterwijk van Buro Blink met een blik Kanscreatie. (Frans Nikkels)