Nieuws Actueel

Kansen voor 'Made in Holland'

Peking wil een omslag bewerkstelligen naar economische groei die meer gebaseerd is op de binnenlandse consumptie en diensten dan alleen de export en investeringen in infrastructuur. 'Made in Holland' plukt hier de vruchten van. ING analyseert in het rapport 'Speed bumps for Chinese economy' de Chinese economie en de kansen voor Nederlandse ondernemers.

De Ondernemer 23 oktober 2015

Shanghaikennis

Zondag vertrekt een Nederlandse delegatie onder leiding van het Koninklijk paar en vergezeld door minister Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) naar China voor een vijfdaagse handelsmissie. De Azië-economen van ING zijn voorzichtig optimistisch over de vooruitzichten van de Chinese economie.

> 1.Hoewel de gouden jaren achter de rug zijn, is het tempo waarin de Chinese economie groeit nog steeds sneller dan die van de Europese economie. Gezien de sterk gestegen omvang van de Chinese economie levert een groei van 6-7 procent nu een grotere verdere stijging van de marktomvang op dan de dubbelcijferige groei van een kleine tien jaar geleden.

> 2.De Chinese middenklasse groeit snel. In 2020 zullen 3 van de 10 Chinezen tot die groep behoren. Dit biedt mogelijkheden om de omslag te bewerkstelligen van groei die meer gebaseerd is op de consumptie waardoor ook de importvraag naar consumptiegoederen zal toenemen.

> 3.Nederlandse exporteurs van hightech en nicheproducten doen er goed aan op die rijdende trein te springen. Na een lange reeks schandalen kijken de Chinezen over de grens voor veilige producten - Nederland heeft daarin een uitstekende naam. Zo zijn onze toiletartikelen en ons bier ongekend populair onder Chinese consumenten, maar ook de aardappel is bezig met een opmars in China. Maar babymelkpoeder overstijgt met 7 procent van de totale Nederlandse export naar de Volksrepubliek in de eerste helft van dit jaar alle andere 'Made in Holland' producten. De totale agri-food export naar China is opgelopen naar meer dan 1 miljard euro per jaar.

> 4.Als het gaat om de bruto-exportcijfers, is de Nederlandse export naar China het afgelopen decennium verdrievoudigd en beloopt nu 10,8 miljard US-dollar.

> 5.De vraag uit China is van toenemend belang voor de Nederlandse economie. In 1994 was slechts 0,4 procent van de Nederlandse productie gerelateerd aan de Chinese vraag. Dit percentage is inmiddels gestegen naar 2,4 procent. China is daardoor het vierde exportland voor Nederland, met een aandeel van 6 procent in onze export. In 1995 stond de Volksrepubliek nog op nummer 13.

> 6.Eén van de redenen voor het stijgen van dit percentage is dat Nederlandse producten vaak indirect via andere landen naar China worden verscheept. Nederlandse onderdelen worden gebruikt in Duitse auto's en die worden op hun beurt goed verkocht in China.

> 7.Driekwart van de producten die vanuit ons land richting China gaan, zijn hier ook echt gemaakt. Dat is veel voor doorvoerhaven Nederland. China is daarom een belangrijker uitvoerbestemming dan de meeste cijfers doen vermoeden. Zo is China inmiddels belangrijker voor de Nederlandse economie dan België omdat de export naar België voor een groot deel uit wederuitvoer bestaat.