Nieuws Actueel

Kantoorbaan geen excuus om stil te zitten

Van onze redactie 17 maart 2015

Hardlopen Sporten Toma Tudor

Online groeien de mogelijkheden in beweging te blijven ook gestaag. Er zijn inmiddels talloze professionele websites die van je huiskamer eventjes een heuse yoga- of sportschool maken. Een goed voorbeeld hiervan is The House of Yoga, een online yoga- en meditatieplatform dat in januari online is gegaan. In plaats van het geijkte kartonnen decor, wordt de astanga- of hathales hier gegeven in een tot in de details ingerichte yogaruimte. Zelfs de drukste agenda laat een The House of Yoga-lesje toe. De door internationale docenten gegeven privéklasjes beginnen al bij 5 minuten en kunnen naar keuze oplopen tot 2 uur. Voor het geld hoef je het niet te laten: de prijs (zo'n 7 euro per maand) is stukken lager dan die van de gemiddelde sportschool én je kunt hier dag en nacht terecht.

Bij het gezondheidsplatform FTPT25.nl betaal je per training. Je krijgt vier workouts die je vervolgens in de vertrouwde omgeving van je huis- of slaapkamer kunt volgen. Wie een complex krijgt van perfect afgetrainde yogameisjes volgt de online lessen van de volslanke en inmiddels razend populaire yogagoeroe Anat Geiger via MyFatYogi.com .

Hoofdrotaties Bewegen hoeft niet eens beperkt te worden tot die paar uurtjes online of in het park. Volgens personal trainer Elles Schoemaker kun je elke mogelijkheid aangrijpen je lijf in vorm te houden. Het kan heel simpel. "De meeste mensen hebben een zittend beroep. Dat is enorm slecht voor je lichaam. Je hoofd weegt zo'n 4 tot 5 kilo en gaat door al dat zitten steeds meer naar voren hangen. Je nekspieren worden er te lang door, wat nek- en schouderklachten kan geven. Om dit te voorkomen, moet je ervoor zorgen dat je nek in beweging blijft. Zet een alarm aan en maak de boel dagelijks elk uur los door middel van hoofdrotaties. Dat is geen krachttraining maar puur onderhoud. Het kan op kantoor maar ook in het vliegtuig of de auto."

Een andere tip: "Neem niet alleen de trap, ga een paar keer op en neer. Kies de fiets in plaats van de auto en doe de televisie uit. Ga in plaats daarvan flink opruimen of in de tuin werken. Het menselijke lichaam is niet gemaakt om lang te zitten. Stop allereerst eens met het vinden van excuses."

Hoofd- en nekrotaties - Tijdens een koffiepauze of tussen de bedrijven door zijn er tal van simpele oefeningen waarmee iedereen aan de slag kan. Elles Schoemaker geeft ze mee als huiswerk voor drukbezette klanten. - Hoofdrotaties: maak je lichaam lang, dat doe je door je in te beelden dat er een touwtje aan je kruin zit waarmee je omhoog wordt gehouden. Draai vervolgens voorzichtig rondjes met je hoofd terwijl de schouders laag blijven. Herhaal elke kant 5 maal. - Nekrotaties: ga staan en zet je voeten iets naar buiten. Maak jezelf lang en houd je schouders laag. Houd je kin op de borst, zodat je een beetje een onderkin krijgt. Draai je hoofd zo ver mogelijk naar links en houd deze houding 5 seconden vast. Herhaal dit met rechts. Kijk hierna zo ver mogelijk omhoog en breng daarna je kin naar je borst. Schouderklachten, hoofdpijn en rsi-klachten kun je hiermee voor zijn. - Muursquat: ga met je achterhoofd, rug en staartbeen en een muur aanstaan in een diepe squat. Een beetje alsof je op een denkbeeldige stoel gaat zitten. Maak je lichaam lang en duw je wervels tegen de muur. Houd de voeten parallel aan de knieën en de tenen iets naar buiten gedraaid. Het verschilt per persoon hoe diep je kunt squaten. Bouw het langzaam op: blijf de eerste week bijvoorbeeld 20 seconden staan, en plak daar wekelijks 10 seconden aan vast. Vergeet tijdens alle oefeningen niet langzaam in en uit te ademen.