Nieuws Actueel

Kantoortoilet: Tukken tijdens het drukken

Bram de Vrind 15 oktober 2014

Nederland gebruikt het kantoortoilet voor meer dan de kleine of grote boodschap. De wc wordt gezien als ideale plek om te sms'en/whatsappen, stoom af te blazen, privégesprekken te voeren of een uiltje te knappen.

Vier volle dagen op het toilet Tips: Poepen op het werk

Dat zou blijken uit internationaal onderzoek van het Zweedse bedrijf SCA, leverancier van hygiënische voorzienigen in kantoorpanden. Toiletten op de werkvloer vervullen naast het daadwerkelijke toiletgebruik ook een belangrijke sociale functie. Opvallend is dat bijna zeventig procent van de respondenten zich niet prettig voelt in een sociale situatie wanneer zij de handen niet hebben gewassen.

Hygiëne laat te wensen overVolgens het onderzoek valt er op de hygiëne van toiletgelegenheden op de werkvloer nog een flinke inhaalslag te maken. Een derde van de respondenten zou het op prijs stellen als hun werkgever meer aandacht besteedt aan de staat van toiletten op de werkvloer. Twintig procent van de ondervraagden is ontevreden over de hygiëne van de toiletruimte en één op de drie heeft het gevoel dat er onvoldoende sanitaire voorzieningen aanwezig zijn. "Voor werkgevers en facilitaire organisaties is het van belang om te begrijpen dat toiletten op het werk van tijd tot tijd gebruikt worden als sociale ontsnappingsruimte" aldus Renée Remijnse, Marketing Manager Benelux bij Tork.

PowernapHet toilet is vaak één van de weinige ruimtes op kantoor die privacy biedt. Werknemers vinden het toilet ook als ideale locatie om te smsen/whatsappen (12%), frustratie af te reageren (6%), privégesprekken te voeren (5%), te eten (4%) of lichamelijke oefeningen te doen (1%). Drie procent van de ondervraagden gebruikt het toilet zelfs voor een powernap of om uit te huilen.

Over het onderzoekHet onderzoek is in opdracht van SCA uitgevoerd door United Minds en biedt nieuwe inzichten over de houding van mensen over openbare en werk gerelateerde hygiëne. De gegevens zijn verzameld met behulp van de onderzoek provider CINT in mei 2014. Er zijn in totaal 13.492 respondenten in het onderzoek opgenomen, verdeeld over 13 landen en met een natuurlijke spreiding van mannen en vrouwen. Er is gekozen voor digitale vragenlijsten, die zijn uitgestuurd via email. De landen die zijn opgenomen in het onderzoek, zijn: Zweden, Brazilië, Duitsland, China, Spanje, Frankrijk, Italië, Mexico, Nederland, Rusland, Zuid-Afrika, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten.