Nieuws Actueel

Kapotgepest op het werk

Van onze redactie 7 december 2014

Uitschelden, intimideren, negeren, zinloze taken geven, informatie achterhouden: er wordt veel getreiterd op de werkvloer. Volgens schattingen zijn zo'n 350.000 tot 500.000 werknemers het slachtoffer van structurele pesterij, ook wel mobbing genoemd.

'Zondagavond was het ergste, ik baalde dat ik weer moest werken. Ik bleef gaan, elke dag weer! Ik zat met mijn kamerdeur dicht en deed mijn werk. Ik bleef zakelijk en beleefd. Als ik een vraag had, stelde ik die. Om half 5 ging ik helemaal gebroken naar huis. Mijn vriend kreeg de volle laag over zich heen, maar ik kon niet anders'.

Fragment uit het dagboek van Cindy

Vijandig gedrag Mobbing, waar Cindy slachtoffer van was, gaat verder dan wat plagerijtjes; het is structureel vijandig gedrag. Sinds eind oktober bestaat, als vervolg op de website en het informatieportaal, de Stichting Pesten op de Werkvloer. Twintig vrijwilligers helpen slachtoffers, maar ook werkgevers, een eind aan dit groeiende, schrijnende probleem te maken.

"Een uitdaging. Op pesten op het werk rust een dubbel taboe", zegt Laura Willemse, onderneemster en voorzitter van de stichting. "Mensen die het overkomt, durven er nauwelijks over te praten. Schaamte over het feit dat je als volwassene in je professionele omgeving ten prooi valt aan andere volwassenen, is verschrikkelijk. Pesten maakt levens kapot, maar mensen durven het soms niet eens aan hun eigen partner te vertellen."

Reputatieschade Bedrijven waar het gebeurt, durven niet te erkennen dat het speelt. Voor een item over pesten zocht BNR Nieuwsradio naar ondernemers die opstaan tegen pestgedrag en daarmee succes boekten. Willemse: "Geen enkel bedrijf wilde aan de reportage meewerken. Over werkstress en ziekteverzuim willen ondernemers best iets zeggen, maar dat de oorzaak met pesten te maken heeft, is gênant. Uit angst voor reputatieschade blijft de deur op slot." De toename van mobbing, ligt volgens haar ook aan de crisis, waardoor in veel bedrijven een onveilige cultuur ontstaat. "De overlevingstrategie domineert. Begrijpelijk, maar daarmee wordt minder opgelet hoe medewerkers zich voelen, gedragen."

Verstandiger is pestgedrag in de kiem te smoren. Want de impact en gevolgen van pesten zijn enorm. Ook financiële, door chronisch verzuim van het slachtoffer en tegelijk een hoger ziekteverzuim van het hele team. Willemse: "Bij mensen die gepest worden, ontstaan lichamelijke klachten, angststoornissen, depressies, persoonlijkheidsveranderingen en slapeloosheid. Maar ook collega's die getuige zijn van pesterijen lijden mee, hun stressniveau stijgt. Ze hebben verhoogde hartslag en bloeddruk, toename van stresshormonen. En onverwacht; ook de dader is slachtoffer. Hij of zij leert namelijk niet op een normale manier met collega's en macht om te gaan. Wanneer er niet wordt gecorrigeerd, blijft de dader dit gedrag vertonen, ook binnen andere teams, afdelingen of bedrijven."

'Ondertussen ging het geniepige pesten gewoon door. Totdat ik zo murw was... Ik had last van hartritmestoornissen, angsten, slapeloosheid... Soms werd ik 's ochtends zwetend wakker, het leek net alsof ik uit een zwembad stapte. Ik durfde op het perron nauwelijks langs het spoor te gaan staan, omdat ik bang was dat ik per ongeluk voor de trein zou stappen. En ik werd een wegpiraat. Reed overal door rood. Ik kon me gewoon niet meer concentreren. Het kon me ook niks meer schelen. Ik sportte niet meer, ik deed niks meer en ik kon niks meer. Toen heb ik me ziek gemeld...'

Ambtenaar Paul Kemperman

Plan​Samen met het gedragscentrum van de VU Amsterdam heeft de Stichting Pesten op de Werkvloer een plan ontwikkeld om de bedrijfscultuur aan te pakken. Géén pestplan, daarmee wil geen enkel bedrijf zich associëren. Vanuit de brede opzet van dit plan wordt de voedingsbodem voor pesten en ander ongewenst gedrag aangepakt. Willemse: "Die algemene aanpak maakt het voor bedrijven makkelijker ons in te schakelen. Zo komen we via de achterdeur toch bij hen binnen."

www.pestenopdewerkvloer.nl