Nieuws Actueel

Keurmerken: van kwaliteitsindicator tot marketingoverload

Rik Nizet 20 januari 2015

Ze groeien in het wild: keurmerken. Ze zijn er vooral om consumenten bewuster voor kwaliteit, prijs of service te laten kiezen. Of het nu gaat om een keuken, een webshop, een elektrische auto of een mobiele telefoon: ieder product of bedrijf lijkt tegenwoordig wel een keurmerk te hebben. Maar voor wie is zo'n merkje nou eigenlijk werkelijk interessant?

Te veelVooral online lijkt een wildgroei aan keurmerken en "onderscheidingen" te ontstaan voor online bedrijven en merken. Met ruim 50.000 webwinkels in ons land zouden keurmerken het kaf van het koren moeten scheiden. Middels een keurmerkje zou een consument kunnen en moeten zien of hij/zij bij met een betrouwbaar merk zaken gaat doen. Echter kan de consument tegenwoordig door de bomen het bos niet meer zien: alleen al voor algemene webshops zijn er tientallen keurmerken.

En ben je een MVO-ondernemer? Dan kan je terecht bij Het milieukeur, het EKO keurmerk, het FSC keurmerk, LEED, BREAAM, GreenKey, Der Blaue Engel, het Energie Prestatie Coëfficient (EPC), The White Label, Groen Label Kas, het Keurmerk MVO NL, de IMA MVO Norm, de CO2 prestatieladder, de Social Return ladder en de MVO prestatieladder. Zelfs speciaal voor graszoden komt er komend jaar een nieuw keurmerk bij.

Nog waardevol of alleen maar verwarrend?De overdaad van keurmerken levert eerder verwarring op dan dat het de consument nog richting geeft in het doen van aankopen en/of zaken. De overload aan keurmerken lijkt, zeker gezien het groeiende aantal webshops, vooral interessant voor de bedrijven die keurmerken uitbrengen. Zij zijn degenen die er écht meer door verdienen.

Of is een keurmerk voor bedrijven nog steeds waardevol? Zoals een BOVAG dat voor autobedrijven is? En een Thuiswinkel Waarborg voor e-commerce partijen? Is een keurmerk belangrijk bij het overtuigen van potentiële klanten? Laat ons weten hoeveel waarde u nog hecht aan keurmerken, en waarom dan precies.