Nieuws Actueel

Keynote speaking geen vetpot

Als je van plan bent om volgend jaar eens flink geld te gaan verdienen als spreker, dan kom je waarschijnlijk bedrogen uit. Uit marktonderzoek van sprekersbureau Quality Bookings blijkt dat keynote speakers ruim 30 procent minder verdienen per opdracht dan 10 jaar geleden.

Van onze redactie 12 november 2015

Tedxtalkspeechkeynote

Er was ooit een tijd, ver voor de crisis, dat menig bekende Nederlander, managementgoeroe of auteur bakken met geld kon verdienen in het sprekerscircuit. Bedrijven betaalden in die tijd duizenden euro’s voor topsprekers en boden vaak nog tegen elkaar op ook. Want: die spreker moeten we echt hebben op ons congres. Vlotte babbelHet aanbod was in die tijd veel kleiner dan de vraag en daardoor kon iedereen met een vlotte babbel een leuke lezing in elkaar zetten en vrij snel een volle agenda met spreekbeurten bij bedrijven hebben. Na de welbekende kredietcrisis is deze markt volledig op zijn kop gezet en nooit meer hetzelfde geworden.BedrijfslevenSprekersbureau Quality Bookings heeft onder 2000 van zijn grootste klanten een marktonderzoek gehouden naar hun uitgavenpatroon van de afgelopen 10 jaar. Uit dit onderzoek blijkt duidelijk dat het Nederlandse bedrijfsleven en overheid heel anders omgaan met het inhuren van externe sprekers. Net na de crisis gaven bedrijven ruim 45 procent minder uit aan het inhuren van sprekers en artiesten. Inmiddels is dat weer iets opgeklommen, maar nog steeds 30 procent minder dan in 2005.Professor vs BN'erOok een opvallende trend van de afgelopen 10 jaar is dat bedrijven minder snel een bekende Nederlander inhuren. Zo wilde 10 jaar geleden iedere bedrijf nog een bekende kop op zijn congres, nu staan de inhoud en de kwaliteit van de lezing bovenaan als belangrijkste criteria. "Zo zien wij ook de boekingen voor professoren en managementauteurs toenemen", zegt Robert de Vries, die 15 jaar geleden Quality Bookings heeft opgericht."Sprekers als Erik Scherder, Gert-Jan Hospers en Jos Burgers blijven immens populair. Bij deze sprekers zien wij ook een goede balans tussen bekendheid, kennis en een vermakelijke presentatie." Alleen bekend zijn is dus niet meer genoeg. Wil je als bekende Nederlander nog aan de bak komen en flink kunnen bij schnabbelen, dan zul je dus echt ergens een verhelderende visie op moeten ontwikkelen.Top 5In het onderzoek is de eventmanagers van de 2000 bedrijven ook gevraagd welke soort sprekers zij het meest inhuren. Hieronder staat de top 5 van meest geboekte sprekers in het bedrijfsleven:

1) Professoren2) Sporters3) Managementauteurs4) Economen5) Oud-politici

CabaretiersDe grootste verliezers uit het onderzoek zijn de cabaretiers. Nog maar 5 procent van de ondervraagden heeft geantwoord regelmatig cabaretiers in te zetten om bedrijfspresentaties op te leuken.Toenemend aanbodOndanks deze dalende cijfers is het aantal sprekers enorm toegenomen. "We zien dat veel mensen een poging doen om professioneel spreker te worden. Maar helaas lukt dit niet iedereen. Het aanbod is sterk toegenomen en de vraag duidelijk afgenomen. Het is daardoor voor nieuwe sprekers een stuk lastiger om voet aan de grond te krijgen in de sprekersmarkt", vult Robert aan.Verwachte stijgingEr is gelukkig ook positief nieuws voor alle vlotte babbelaars in Nederland, want ruim 45% van de ondervraagden zei te verwachten dat de budgetten voor het inhuren van sprekers de komende 5 jaar gaan stijgen. De economie trekt langzaam weer aan en daar profiteert de Nederlandse spreker dus van mee.

Foto: Student Reporter