Nieuws Actueel

Kind nog makkelijk te verleiden door reclame

Van onze redactie 26 mei 2015

Image 4948071

Met de lesmethode Reclame Masters leren kinderen van 8 tot en met 10 jaar stapsgewijs welke emoties reclame bij hen oproept en hoe ze daarmee om moeten gaan. Deze 'gevoelslessen' moet van kinderen zelfbewuste en kritische consumenten maken. ,,We hebben altijd gedacht dat alleen kennis over reclame genoeg zou zijn. Dat is dus niet het geval,'' zegt Liesbeth Hop, directeur van Stichting Media Rakkers. Kinderen worden steeds meer en op jongere leeftijd geconfronteerd met reclame. Niet alleen op televisie en in tijdschriften, maar ook op sociale media, en in games en populaire apps op de smartphone. ,,Commercie is overal verweven met de belevingswereld van kinderen. Ze moeten zich bewust worden van de gevoelens die reclame probeert op te wekken. Vervolgens moeten ze leren die emoties te controleren.''Vrolijk Hop noemt het voorbeeld van Panfu, een online spelletje met panda's. Daarin loopt soms opeens een Disney-figuur door het beeld. Het poppetje maakt kinderen vrolijk, vertedert en is grappig. Hop: ,,We leren ze die emoties te benoemen. Kinderen moeten weten dat het poppetje in beeld verschijnt omdat de reclamemakers graag willen dat ze naar die Disney-film gaan. Daarom is het belangrijk dat ze eerst goed nadenken of ze dat ook echt willen.'' Reclame is tegenwoordig niet altijd meer als zodanig te herkennen. Hop is daarom met bedrijven in gesprek over hun rol daarin. ,,Wees daar eerlijk in. Ster-leeuwtje Loekie was wat dat betreft perfect voor kinderen als uiterlijke herkenning van reclame,'' zegt Hop. ,,Er is niks mis met reclame. Het heeft een belangrijke informatiefunctie en mag leuk zijn. Maar kinderen moeten wel volwaardige kritische consumenten kunnen worden.'' JarenBasisscholen kunnen het lesprogramma Reclame Mastters gratis downloaden op de site van Media Rakkers. De lesmethode is gebaseerd op jaren onderzoek van Esther Rozendaal, communicatiewetenschapper aan de Radboud Universiteit van Nijmegen. Volgens Rozendaal is het onmogelijk en soms zelfs onwenselijk om kinderen helemaal niet te laten beïnvloeden door reclame. ,,Waar het wel om gaat, is dat kinderen meer controle krijgen over de invloed die reclame op hen heeft, zodat ze de kans krijgen meer bewuste keuzes te maken.''