Nieuws Actueel

Kinderen toeren gratis dankzij reizigers die vergeten uit te checken

Van onze redactie 13 augustus 2015

Image 5151629

Samen met zijn vrouw Hannie (69) en kleindochter Annika (6) wacht Wladimir Langhorst (70) na een dagje Rotterdam op de stoptrein naar Roosendaal. ,,We gaan vaak op pad met onze kleindochter, zeker nu ze vakantie heeft. De trein is dan het makkelijkst en met het gratis abonnement voor kinderen is het nog goedkoop ook."AbonnementUit nog niet eerder gepubliceerde cijfers blijkt dat huize Langhorst lang niet de enige familie is die er zo over denkt. Sinds de NS op 1 april het gratis reizen voor kinderen van 4 tot 11 jaar (onder begeleiding van een volwassene) invoerde, hebben meer dan 25.000 kinderen dit abonnement aangeschaft, zo blijkt uit gegevens die het AD heeft opgevraagd.Toen gezinnen nog moesten betalen voor het abonnement bleef dat aantal steken op 15.000.

Saillant detail: de gratis tripjes van de jeugd worden mede mogelijk gemaakt door mensen die vergeten uit te checken. Als een reiziger incheckt moet hij 4 (bus, tram, metro) tot 20 euro (trein, voltarief) borg betalen. Wie vergeet uit te checken, is dat bedrag kwijt. Het kan weliswaar worden teruggevraagd, maar dat gebeurt lang niet altijd. Van de 22 miljoen euro die reizigers per jaar te veel betalen, wordt slechts 2,7 miljoen euro teruggevraagd door de reiziger. Kassa! Jaarlijks levert dit vervoerders na aftrek van kosten nog 16 miljoen euro op, zo bleek eerder uit cijfers van het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB).Omdat de vervoerders zelf de extra omzet ook niet terecht vinden, hebben zij besloten dit geld terug te bezorgen bij de gedupeerde reiziger door daar projecten als het gratis reizen met kinderen van te bekostigen. ,,Het kinderabonnement is bedoeld om kinderen vroegtijdig bekend te maken met het reizen per trein," licht NS-woordvoerder Erik Kroeze toe.

In totaal reizen kinderen per maand gemiddeld 14,5 miljoen kilometer, dat is bijna 38 keer de afstand tot de maan. Dierentuin Artis is de populairste bestemming, blijkt uit de verkoop van treinuitjes onder kinderen. Op plaats 2 staat de Efteling en op 3 Madurodam in Den Haag.