Nieuws Actueel

Klant gelooft er weer in

Rik Nizet 21 mei 2014

De stemming onder consumenten is van april op mei verder verbeterd, maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag bekend. Het consumentenvertrouwen neemt al sinds vorige zomer vrijwel onafgebroken toe en ligt nu op hetzelfde niveau als eind 2007.

Daarmee is het vertrouwen ook alweer enige maanden vergelijkbaar met de stemming voor de crisis. CBS-econoom Peter Hein van Mulligen wijst erop dat consumenten in Nederland door de bank genomen altijd licht negatief zijn gestemd.

VertrouwensindicatorDe vertrouwensindicator van het CBS komt deze maand uit op min 2, drie punten hoger dan in april. Dat betekent dat er nog maar 2 procent meer pessimisten dan optimisten zijn. Consumenten oordelen optimistischer over het huidige economische klimaat. Ook hun koopbereidheid is groter dan een maand geleden.

WasmachinesVoor het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisies, vinden de meeste Nederlanders de tijd momenteel nog altijd ongunstig. Op de vraag of men denkt komende 2 jaar een auto of een huis te kopen, antwoordt een grote meerderheid (respectievelijk 65 en 88 procent van de ondervraagden) nog steeds "zeker niet''. Maar het oordeel op dit punt is wel licht verbeterd, blijkt uit het onderzoek van het CBS. Daarnaast sloeg de stemming over de eigen financiële situatie in de komende 12 maanden om van licht negatief naar voorzichtig optimistisch.

Banen verdwenenVoor het aantrekken van de bestedingen van consumenten is echter niet alleen vertrouwen nodig maar ook geld, aldus Van Mulligen. Afgelopen maanden zijn er opnieuw veel banen verdwenen en zijn er opnieuw extra mensen werkloos geworden. Uit eveneens op woensdag gepubliceerde consumptiecijfers over de maand maart, blijkt dat consumenten nog altijd minder uitgeven dan een jaar geleden.