Nieuws Actueel

Klanten nemen New Tailor over

Caroline Spilt 20 maart 2015

New tailor pakken popin store groot

Pakkenmaker New Tailor zet z'n klanten aan het werk. Vanaf april nemen bekende gezichten zoals Boris Veldhuijzen van Zanten en Seroj de Graaf het één keer in de twee weken van eigenaar Roel Wolbrink over. Ze mogen de winkel naar eigen inzicht inrichten en - proberen - draaiend te houden. 'Pop-in store' noemt Wolbrink het concept.

"Een aantal klanten zegt wel eens 'wat hebben jullie toch een leuk vak, dat zou ik ook wel willen'. Of dat laatste zeggen ze misschien niet. Dat hebben wij ervan gemaakt. Het leek ons hartstikke leuk als klanten ook voor gastheer gaan spelen."

Wat doet Boris als gastheer in de winkel?

"De meesten pakken de vrijdag. Ik leg wat dingen uit over de winkel, we kijken we in de agenda. Wie komen er? Wat weten we al van ze? Wat moeten we opzoeken? Op Linked-In bijvoorbeeld. Het is de taak van de ambassadeur om gastheer te zijn. Hij geeft een hand, neemt de jas aan. Dan komt het gesprek vanzelf op gang. Vaak zijn het zakenrelaties of vrienden die hij zelf heeft uitgenodigd. Er is altijd wel een linkje geweest. Het zijn jongens die er op hun manier altijd onberispelijk uit zien. De wat ijdele mensen, die commentaar krijgen op hun kleding. Positief of negatief. "Leuk jasje." "Dat ziet er niet uit." Iedereen heeft onderwerpen waar 'ie graag over praat. Bij de ambassadeurs is kleding daar zeker één van."

Zeggen klanten ook weleens nee als je ze vraagt als ambassadeur?

"Tien van de twintig ongeveer. Jan Christiaan Hellendoorn en Paul Stamsnijder waren te druk. Ron Hubbers had zoiets van 'hoe moet ik dat linken aan mijn verhaal'? Hij laat zich nu wel verkiezen tot ZZP'er van het jaar, maar is blijkbaar niet ijdel genoeg om in mijn winkel te willen staan. Een advocaat mocht geen twee banen hebben. Ja, je moet natuurlijk wel je Linked-In profiel aanpassen. Dat 'voor één dag' er later achteraan zeggen, is de gimmick."

"Seroj de Graaf zei 'ja'. Hij wil de jongens van De Kring uitnodigen en muziek gaan maken met Hermans. Arjan Drost zit in de start-up scene. Die jongens hebben allemaal geen pak, maar moeten er wel één. Daarvoor hebben we een jaar geleden het pitchpak gelanceerd: een extreem goed, basic, blauw pak. Start-uppers moeten toch ook af en toe naar de bank, maar hebben niet veel geld, dus het moet ook niet te chic zijn, niet te veel glans, wel stoer, verzorgd. Met hem organiseren we een pitchpakdag."

Heb je wel eens een idee afgewezen?

"René Hendriks wilde een speciaal cross-sellhoekje maken met Van Bommel en Van Lier schoenen, maar dat past niet bij mijn pakken. Dat is te laag, te massaal. Op het moment dat hij met Vans was aangekomen, met een spijkerbroek en een kek jasje had het geklopt. Maar dat hij pakken associeert met Van Bommel en Van Lier komt doordat hij geen geld aan schoenen wil uitgeven."

Hoe erg mag het uit de hand lopen? Wat nou als iemand zegt 'dat jazz deuntje ben ik nu wel zat' en een pompende beat opzet?

"Ze mogen er niet meteen een koffietentje van maken. Ze nemen de zaak over, ze huren 'm niet. Maar ze hebben inbreng. Ze mogen spelen met de prijs. Ambassadeurs krijgen 10 tot 15 procent van de opbrengst van die dag, dus als ze drie pakken voor de prijs van twee willen verkopen, kan dat uit dat potje. Tegelijk, en dat is wel het leuke, dragen onze klanten ons een warm hart toe en hoop ik dat ze goede ideeën hebben waar ik niet aan heb gedacht. Ik ben niet zo bang om iets geks te laten gebeuren. Is het goed bevallen, dan gaan we ermee door. Is het niet goed bevallen, dan stoppen we ermee."

"René Hendriks wil ontbijt-en borrelsessies houden met de vastgoedwereld. Als groep gaan we een jasje samenstellen. Wie weet lukt het hem om drie keer tien mensen aan de snijtafel te krijgen. Als we aan een groep verkopen zou dat heel leuk zijn. Ik hoop ervan te leren. Ik hoop op nieuwe klanten. Bijvoorbeeld uit de homoscene. Daarvan heb ik er normaal niet zoveel van over de vloer."