Nieuws Actueel

Klanten van je oude baas afsnoepen

Van onze redactie 4 april 2015

Image 4838002

Mag je, nadat je ontslag neemt of krijgt of nadat de arbeidsovereenkomst afloopt, klanten of relaties van je voormalige werkgever actief benaderen? Of contact met hen onderhouden? Door ze bijvoorbeeld via LindedIn te melden dat je een nieuwe baan zoekt of ze met een tweetje op de hoogte te brengen van je plannen voor jezelf te beginnen?

Relatiebeding Dat mag vaak niet, afspraken hierover vallen onder het relatiebeding; vaak de kleine letters van de arbeidsovereenkomst.Veel werknemers blijken niet op de hoogte van de spelregels rond relatiebeding. En werkgevers denken nogal eens dat een concurrentie- en relatiebeding weinig nut heeft.

Advocate Chantall Sellmeijer van De Gier | Stam & Advocaten in Utrecht is gespecialiseerd in arbeidsrecht. Zij vertelt dat een relatiebeding een vorm is van het bekendere concurrentiebeding, dat zich vooral op verboden concurrerende werkzaamheden als zelfstandige of voor een andere (concurrerende) werkgever richt. "In een relatiebeding wordt het je verboden contact met relaties en klanten van de ex-werkgever te leggen of onderhouden, meestal 1 tot 2 jaar na vertrek. Een relatiebeding is geen standaardformule. Het kan specifiek, maar ook heel algemeen opgesteld zijn. De werkgever kan zelfs bepalen dat élk contact met (potentiële) relaties verboden is."

Betere bescherming Het bedrijfsleven raakt doordrongen van feit dat een relatiebeding betere bescherming biedt dan enkel het verbod bij een concurrent te gaan werken. Niet voor alle functies is dat relevant, maar wanneer het commerciële of leidinggevende functies betreft, wordt het volgens Sellmeijer gebruikelijk er voor te kiezen. "Daarmee is niet gezegd dat iedere nieuwkomer zich realiseert wat dit in de toekomst kan betekenen. Té vaak weten werknemers niet wat ze ondertekenen. Daar komen ze achter als ze uit dienst zijn en blijkt dat veel contacten verboden zijn. Dan balen ze flink. De tendens is wel dat een relatiebeding steeds meer onderdeel van de aanstellingsonderhandeling wordt. Met name bij jonge werknemers die op functies solliciteren waarin veel contact met relaties voorkomt."

Niet consistent Er mag dan verschil zitten tussen bewust contact leggen met een klant of relatie van je ex-werkgever en het nonchalant versturen van berichtjes naar contacten op social media; rechtspraak over ons handelen op social media en spelregels van een relatiebeding zijn volgens Sellmeijer nog niet consistent. "Een dansleraar die ontslag nam en voor zichzelf begon, werd door zijn voormalige werkgever voor de rechter gedaagd omdat hij via zijn persoonlijke twitter- en hyvesaccount met oud-leerlingen contacten onderhield. Hij hield hen op de hoogte van zijn vorderingen rond het opzetten van een eigen dansschool. De rechter oordeelde dat de dansleraar het relatiebeding niet overtrad omdat hij leerlingen in zijn berichtjes niet actief aanzette over te stappen naar zijn school."

Vorig jaar kreeg een assurantiemedewerker bijna een fikse boete. Nog voordat zijn arbeidsovereenkomst officieel was beëindigd, stuurde hij via LinkedIn een bericht met als onderwerp: Nieuwe job. Daarin gaf hij aan de week erop in dienst te treden bij een ander bedrijf: 'Eindelijk een werkgever die wel weet hoe het werkt in assurantieland'. En: 'Een financieel solide bedrijf'.

Hoewel het bericht na protest van de werkgever direct werd verwijderd – het was niet zijn bedoeling de werkgever te benadelen – werd een boete van 100.000 euro gevorderd, wegens het 4 keer overtreden van het relatiebeding. De kantonrechter gaf de werkgever in 3 gevallen gelijk, maar het hof trok een andere conclusie. Het relatiebeding sloeg op activiteiten na het beëindigen van de arbeidsovereenkomst, niet tijdens de looptijd van de arbeidsovereenkomst. De zaak liep met een sisser af. Had de werknemer zijn berichtje 1 week later gepost, dan had dat 75.000 euro gekost.

Sellmeijer: "Hoe rechters omgaan met social media en relatiebeding, is niet altijd even duidelijk. Er zal vermoedelijk de komende tijd de nodige jurisprudentie over verschijnen. Belangrijke punten waar rechters op letten, is wie het initiatief neemt tot contact, wat de aard is van de social media, de inhoud van de berichten en de wijze van communiceren."

reageren? geld@depersdienst.nl