Nieuws Actueel

Klantenservice via Whatsapp

Caroline Spilt 28 mei 2015

Watermelon klantenservice whatsapp groot

Bellen met een klantenservice levert vaak irritatie op door lange wachttijden en vervelende wachtmuziekjes. Als het aan drie jonge ondernemers uit Utrecht ligt, is dat binnenkort verleden tijd. Samen richten ze Watermelon op, een innovatieve startup die klantenservice via WhatsApp voor andere bedrijven verzorgt.

Het idee voor Watermelon komt van de 20-jarige Alexander Wijninga. De jonge serieondernemer heeft al een succesvol social media-bedrijf op zijn naam staan en zag een kans toen hij merkte dat WhatsApp nog altijd blijft groeien. Met zo’n 700 miljoen actieve gebruikers wereldwijd, is het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om elkaar te appen. Toch vinden bedrijven het vaak te ingewikkeld om hun klanten via WhatsApp te woord te staan.

Klantenservice van de toekomstDaar wilde Wijninga verandering in brengen. Door klantenservice toegankelijker te maken met behulp van WhatsApp, wil hij de wereld van klantenservice in de komende jaren verbeteren.

Samen met Daan Gönning (20) en Charl Haas (21) ging hij aan de slag om dit te realiseren. De jongens ontwikkelden hun eigen software, waarmee WhatsApp ook op de computer en tablet gebruikt kan worden. Bovendien verzamelt het zelfontwikkelde programma statistieken van WhatsApp-chats, waarmee het nog makkelijker is om de klantenservice gericht te verbeteren.

WereldprimeurMet dit programma kunnen bedrijven vervolgens zelf aan de slag gaan met hun klantenservice, of ze kunnen dit uitbesteden. Hiermee is Watermelon het eerste bedrijf ter wereld dat het uitbesteden van klantenservice via WhatsApp aanbiedt.

Op 5 juni wordt de startup gelanceerd, maar er zijn inmiddels al verschillende partijen in Watermelon geïnteresseerd, waaronder banken en speciaalzaken. Met het hoge aantal WhatsApp-gebruikers wereldwijd, hoopt Wijninga met het bedrijf over een paar jaar in heel Europa, en vervolgens in de Verenigde Staten actief te zijn.