Nieuws Actueel

Kleine tips, groot effect

Rik Nizet 24 november 2014

Viral video’s en de grappigste inhakers op social media. Posts die binnen no-time duizenden likes binnen halen. Voor ieder bedrijf een droom; op een relatief goedkope manier een boodschap bij een groot publiek onder de aandacht brengen. Maar vergis je niet, social media is niet gratis. Vooral bij grote brands gaat hier veel in om. Een team van creatievelingen zit continu te azen op het creëren van actuele en humoristische content. Dit kapitaal is natuurlijk niet voor iedere ondernemer weggelegd. Toch valt er ook met een klein budget veel te winnen op de sociale kanalen.

Het startpunt is de strategieHet begint allemaal bij een strategie. Wat is het doel van het inzetten van de social kanalen? En welke kanalen zijn geschikt? Allemaal vragen die sterk afhankelijk zijn van de doelgroep. Een bedrijf moet zich tenslotte bevinden waar de doelgroep zich bevindt en communiceren zoals de doelgroep benaderd wil worden.

Social media heeft niet voor niets de naam social gekregen. Voor de meeste ondernemers is het nog wat wennen. Het gaat niet meer om het zenden van informatie maar om het aangaan van de conversatie met de klant. Daarnaast mag het allemaal best wat persoonlijker. Neem een voorbeeld aan KLM, ING en Coolblue, de 3 brands die op het podium staan als het gaat om beste social media strategieën. Een vleugje humor op z’n tijd, snelle klantenservice en vooral, ze durven een gesprek te voeren. Hoewel het hier gaat om grote bedrijven, is social klantenservice voor iedere organisatie toe te passen.

De strategie is het startpunt van alle social activiteiten. Wie het goed wil doen, doet er verstandig aan veel tijd te steken in het op touw zetten van een doordachte strategie. De afgelopen jaren zijn er verschillende stappenplannen ontstaan die handvaten bieden op weg naar een goede strategie.

Professioneel postenWaarom we in dit artikel beginnen met een strategie en klantenservice? Omdat een onderneming het met enkel berichten plaatsen niet meer redt. In tegendeel, de consument verwacht van een organisatie die zendt, dat deze ook reageert. Eenrichtingsverkeer ligt al ver, ver achter ons.

Maar denk niet alleen na over een strategie, evenzo belangrijk is hoe de boodschap verpakt dient te worden. Door het optimaliseren van berichten kan er met slechts geringe aanpassingen een hoger resultaat worden bereikt. Kort samengevat een aantal do’s en dont’s die van belang zijn bij het plaatsten van een geslaagd social media bericht:

Do’s

1. Maak gebruik van triggers. Wil je van een bericht een succes maken, denk dan aan de volgende punten: actualiteit, nieuwsgierigheid, angst om iets te missen, lijstjes, uniekheid en humor. Het liefst allemaal!

2. Rust elke bericht uit met een foto of video. Op Facebook zorgt dit voor 84% meer clicks en op Twitter voor 150% meer retweets. Natuurlijk moeten de afbeeldingen wel een meerwaarde bieden en van goede kwaliteit zijn.

3. Stel het publiek beknopte vragen die nieuwsgierigheid opwekken. Hiermee wordt interactie uitgelokt bij de doelgroep en voelen ze zich meer betrokken bij het desbetreffende product of dienst.

Don’ts

1. Op elk kanaal dezelfde boodschap verspreiden. Inhoudelijk kan het, maar ieder kanaal vraagt om een eigen strategie. Op LinkedIn is een zakelijke tone of voice gewenst, op Facebook wil de gebruiker juist vermaakt worden.

2. Stalken. Vooral op commercieel gerelateerde berichten zit de social media gebruiker niet te wachten. Echter, herhalen kan geen kwaad, vooral niet in de overload van Twitter. Een bericht is namelijk na 20 minuten al uit iemands tijdslijn verdwenen. Kies je voor herhaling, houdt dan wel een goede planning aan zodat het niet té veel wordt. Te veel berichten zenden wordt al snel als irritant ervaren.

3. Social media alleen gebruiken om producten bij de doelgroep aan te prijzen. Helaas gebeurt dit veel waardoor bijvoorbeeld Facebook steeds vaker gezien wordt als online reclamefolder. Geef de klant content met meerwaarde.

Goed voorbeeld doet volgenOm de nodige inspiratie op te doen is het analyseren van andere commerciële social media gebruikers niet onverstandig. Hieronder het voorbeeld der voorbeelden als het gaat om kleine bedrijven die zich op de kaart hebben gezet door het correct inzetten van social media:

Van kapperszaak tot FacebookhitWe hebben het natuurlijk over de Rotterdamse kapperszaak Schorem. De kapseltovenaars hebben een doordachte social media strategie waarin storytelling centraal staat. Voordat ze het zelf beseften, stond de teller op 170.000 likes. Niet gek, voor die ene zaak op de hoek.

Je weet nooit te veelMeer weten over wat social voor jouw organisatie kan beteken? Deze social media beginner’s guide helpt je daarbij op weg.