Nieuws Actueel

Knab omarmt eenpitter

Bram de Vrind 6 mei 2014

Internetbank Knab zet zijn deuren open voor kleine ondernemers. Dat maakt de bank dinsdag bekend, meldt De Telegraaf.

Knab, een volle dochter van verzekeringsgigant Aegon, werd ruim anderhalf jaar geleden opgezet. De nieuwe bank richtte zich aanvankelijk alleen op consumenten die bereid waren flink te betalen voor een hippe, heldere en gebruiksvriendelijke online bankomgeving. Maar de drempel van 15 euro per maand bleek problematisch hoog.

Light versiesDe eerste aanpassing in de strategie werd de introductie van ’light versies’ van het luxe Knab-account. En nu lanceert Knab een zakelijke rekening, gericht op zzp’ers. Volgens topman René Frijters is er veel behoefte aan een relatief eenvoudige zakelijke rekening tegen lage kosten voor deze doelgroep.

OnderzoekDe behoefte hieraan wordt onderstreept door onderzoek van Direct Research onder 500 zzp'ers in opdracht van Knab, aldus de bank. Negen op de tien ondernemers vindt zijn bank niet proactief meedenken over manieren waarop meer rendement kan worden behaald. Ook geeft één op de drie zzp'ers aan met hun huidige zakelijke rekening voor overbodige diensten te betalen.

Hoog tijdJohan Marrink, oprichter van Stichting ZZP Nederland: "Zzp'ers worden in Nederland gedwongen een zakelijke rekening te openen bij een bank. Opvallend is dat zzp'ers op hun zakelijke rekening een veel lagere rente ontvangen dan op hun privérekening. Terwijl het juist zo belangrijk is zaken en privé te scheiden. Blijkbaar is een euro op een privérekening meer waard dan op een zakelijke rekening. Als belangenbehartiger van Nederlandse zzp'ers vind ik het goed dat een bank als Knab een stap zet om deze scheve behandeling aan te pakken. Het was hoog tijd voor een nieuwe bank waar zzp'ers terechtkunnen".

Onnodig hoog saldoEén op de drie zzp'ers betaalt voor meer diensten bij hun huidige zakelijke rekening dan dat hij of zij nodig acht. Deze overbodige diensten heeft Knab weggelaten in zijn zakelijke rekening. Daarnaast haalt Knab Zakelijk meer uit het geld van ondernemers, Knab-oprichter Frijters. "In Nederland laten bijna 280.000 zzp'ers bijvoorbeeld een onnodig hoog saldo op hun betaalrekening staan, waardoor ze veel rente-inkomsten mislopen. Wij wijzen klanten daar proactief op en komen met een gerichte oplossing. Zo kan door automatisch een te hoog saldo naar een spaarrekening over te boeken meer rendement behaald worden."

Niet serieus genomenRuim een kwart (26%) van de zzp'ers voelt zich niet serieus genomen door zijn bank. "Dat is natuurlijk uiterst onwenselijk", zegt Frijters. "Een bank hoort een instelling en partner te zijn waar je als ondernemer of particulier 100 procent op kunt bouwen. Dat betekent voor ons in ieder geval dat je de klant wilt begrijpen en proactief meedenkt."