Nieuws Actueel
Knip gaat alleen verder in Leuth
De laatste twee jaar holde de omzet achteruit. "Die is gehalveerd", zegt Esther Verweij in De Gelderlander. "Na deze laatste, slechte, winter, moesten we een knoop doorhakken."

En dat betekende dat de concept- store Hip & Knip aan het Kerkplein in Leuth na vierenhalf jaar dicht gaat. Hip (mode) was van Verweij; Knip (kapper) van Joyce Vink, beiden uit Leuth.
Vink, waarvan de omzet tamelijk stabiel bleef, gaat onder de naam Knip verder in het souterrain onder haar huis aan de Daamenstraat 4 in Leuth. "Mijn klanten gaan mee", weet de kapster.
'Ga ik het redden?'Vooral voor Verweij is het een hard gelag. "Ik heb er wakker van gelegen. Van de zorgen. Ga ik het redden? Wat doe ik fout? Op een gegeven moment ga je twijfelen aan jezelf. Ik heb deze winkel met liefde en plezier gerund. Ik kon hier iets doen wat ik leuk vond: genoot van het contact met de mensen. Maar op een gegeven moment moet je vaststellen dat je niet op kunt tegen de Primark en tegen Hennes & Maurits."
Dat wil ze ook niet. "Als ik een shirtje voor 2 euro kan inkopen, dan weet je hoe het geproduceerd is (door kinderen, red.) en van de kwaliteit moet je niet te veel verwachten. Dat kun je in een dorp niet hebben."
Verder zijn er de laatste jaren in de regio (Millingen, Kranenburg en Groesbeek) eenzelfde soort winkels geopend. Verweij: "Ik durfde gewoon geen zomercollectie meer in te kopen".
CarnavalZe nam het besluit al voor carnaval, maar hield het nog even stil. Vink: "We hadden geen zin om er tijdens het carnaval steeds over aangesproken te worden."
Maar toen het na carnaval bekend werd gemaakt, sloeg dat in als een bom, zegt Verweij. "Het betreffende Facebookbericht is ruim 11.000 keer geliket. Je weet niet hoeveel bloemen, chocolaatjes en koekjes we hebben gekregen van klanten. De dagen erna was het hier zo druk dat we van de hele dag met twee man achter de kassa stonden. Toen wist ik weer waar ik het voor gedaan heb: zo gezellig was dat."
Het offensief om met een webshop te beginnen, bood geen soelaas meer. "Je moet veel investeren om voldoende bekendheid te krijgen", aldus Verweij. "Misschien zijn we er ook te laat mee begonnen."
Momenteel vindt er een uitverkoop plaats. Op 2 april trekken ze deur voor het laatst achter zich dicht. Verweij zoekt een baan: "Ik kan goed verkopen, maar vind het lastig om mezelf te verkopen."