Nieuws Actueel

Koffie: De zwarte motor

Van onze redactie 8 februari 2015

Sneller wakker 's Ochtends eerst koffie nodig om écht goed op gang te komen? Dat is geen inbeelding of aanstellerij. Koffie verhoogt de alertheid vlak na het ontwaken en zorgt ervoor dat mensen sneller op gang komen. De cafeïne in koffie is een uitstekend middel tegen algehele sufheid (slaapinertie) na het opstaan en zorgt ervoor dat je fris en helder op het werk komt.

Betere concentratie Een dip? Moeite bij de les te blijven tijdens een vergadering? Na één kop koffie (75 mg cafeïne) is het niet alleen makkelijker en beter focussen op 1 onderwerp, het helpt ook langer de aandacht vast te houden. Onderzoek wijst uit dat cafeïne er bovendien voor zorgt dat je informatie goed kunt opnemen en minder taalfouten maakt. Twee bakkies geven het beste resultaat, onder matige koffieleuten. Cafeïneverslaafden hebben zes koppen nodig.

Groter werkgeheugen Matig koffie drinken kan het werkgeheugen verbeteren. Maar te veel cafeïne kan averechts werken en tot spanningen leiden. Het lijkt erop dat cafeïne het geheugen vooral gunstig beïnvloedt tijdens eenvoudige werkzaamheden die niet al te belastend zijn. Ingewikkelde, veeleisende taken leiden sowieso tot meer alertheid. Koffie kan dan juist weer tot extra spanningen leiden. Ook andere zaken kunnen het effect van cafeïne beïnvloeden. Extraverte mensen hebben er meer baat bij dan introverte mensen.

Veiliger nachtwerk en autorijden Bewezen is dat mensen die tijdens een avond- of nachtdienst 2 koppen koffie drinken, de helft minder denkfouten maken en ongelukken veroorzaken. Datzelfde geldt voor 's nachts autorijden. Automobilisten blijken na het drinken van koffie minder snel op een andere rijstrook terecht te komen. De werkzaamheid van koffie is ook vergeleken met kort slapen tijdens nachtelijke autoritten: een kop sterke koffie werkt net zo goed tegen verminderd rijvermogen als een powernap van dertig minuten. Eerst slapen en dan koffie is nóg beter.

Betere stemming Matig koffiedrinken zorgt voor een betere stemming en neemt angstgevoelens weg. Ouderen hebben in dit opzicht meer baat bij cafeïne dan jongeren. De mate waarin het humeur verbetert, hangt samen met het moment van de dag: aan het eind van de ochtend geeft koffie het beste resultaat. Mensen blijken na koffie meer open te staan voor sociaal contact.

Houd het gezond Drink koffie met mate. Het Voedingscentrum adviseert niet meer dan 4 koppen koffie per dag. Luister vooral ook naar je eigen lichaam. Trillingen, slaapgebrek en een verhoogd gevoel van stress zijn geen goede tekenen.

Meer informatie: www.koffieengezondheid.nl en www.voedingscentrum.nl