Nieuws Actueel

Koffiebreak als inspiratiebron

Rik Nizet 15 september 2014

Gouden ideeën, briljante oplossingen en geniale ingevingen. Als kantoormedewerkers niet achter hun bureau zitten, doen zij op kantoor de meeste inspiratie op bij de koffiecorner. Alleen de geur van koffie werkt voor eenderde al inspirerend. Gemiddeld brengen werknemers 15 minuten van hun werkdag door bij de koffiehoek, zo blijkt uit onderzoek van Panelwizard in opdracht van Douwe Egberts. Tweederde van de werkende Nederlanders geeft aan tijdens het werk regelmatig een koffiebreak nodig te hebben om inspiratie op te kunnen doen. Zelfs tijdens dit moment van ontspanning gaat het over werk. Want hoewel het laatste nieuws (42 procent) en de privésituatie (54 procent) populaire gespreksonderwerpen zijn, zijn de meeste conversaties bij de koffiecorner werkgerelateerd (65 procent).

Van den EndeLinda de Mol, Annemarie van Gaal en Joop van den Ende worden gezien als de meest inspirerende bekende ondernemers om een kopje koffie mee te drinken. Maar liefst een op de vier vrouwelijke medewerkers wil graag met Linda de Mol koffie drinken om inspiratie op te doen. Maar ook de input van eigen collega’s wordt gewaardeerd. Uit het onderzoek blijkt dat kantoormedewerkers samen tot de beste ideeën komen, de meeste mensen (33 procent) spreken een collega aan als zij inspiratie nodig hebben.

Nieuwe liefdesNiet alleen gouden ideeën, ook nieuwe liefdes worden geboren bij de koffiecorner. 1 op de 5 ondervraagden is weleens een charmante collega gevolgd naar de koffiecorner voor een flirt. Vooral mannen houden wel van een avontuurtje. 26 procent is weleens een aantrekkelijke collega gevolgd naar de koffiecorner, in tegenstelling tot 10 procent van de vrouwen.