Nieuws Actueel

Koneksie: Nederlandse motorfiets redt de Keniaan

De Ondernemer 6 november 2015

Kibokoneskiegroot
De eerste motorfiets die levens redt, rolt sinds kort van de band. Het aantal verkeersslachtoffers in Kenia is hoog en de motormarkt explosief, ontdekten ondernemers Peter Veldhoven en Huib van de Grijspaarde van Koneksie. Daarom hebben ze, na vier jaar marktonderzoek, een motor ontwikkelt die degelijk en stevig is. Plus - en dat is nogal uitzonderlijk voor een land als Kenia - iedere koper krijgt rijles. Het Amsterdamse Koneksie is vier jaar jong, maar de ambitie groot: binnen vijf jaar moeten tienduizend motors geproduceerd zijn. We spreken mede-oprichter Peter Veldhoven over het business model achter de social venture.

Jullie zijn de ANWB van Kenia?"Zeker niet. We doen geen reparaties op oproep. We produceren een motorfiets, en die wordt alleen verkocht in combinatie met een onderhouds- en opleidingsprogramma. We richten ons specifiek op Kenia, om daar het verkeer veiliger te maken. Jaarlijks sterven duizenden Kenianen door een verkeersongeval."

Waarom Kenia?"Kenia is een interessante start, vanwege de havenstad Mombasa. Dus al onze onderdelen zijn relatief snel in de fabriek. Daarnaast richten we ons op ondernemers. In Kenia is de bevolking erg ondernemend en ziet ook wel heil in ons businessmodel. Wij verkopen naast de mortorfiets ook een training en een onderhoudspakket. De Keniaanse ondernemers zijn zich ervan bewust dat ze daarmee meer uit hun business kunnen halen."

Hoe dan?"Als 'ie stuk gaat, terwijl je van je motorfiets afhankelijk bent voor je dagelijkse inkomsten, is dat een groot probleem."

Dan gaan ze toch gewoon naar een local die 'm kan repareren? Sponsoren ze meteen de lokale economie in plaats van een Nederlands bedrijf. "Onze fabriek staat in Kenia, dus bij aanschaf sponsor je ook de economie daar. En daarnaast, de garage zoals wij die in Nederland kennen, hebben ze in Kenia niet. Je koopt een motorfiets, maar als hij kapot is sta je er alleen voor. Een enkele creatieveling kan hem misschien maken. Het grootste probleem is dat er geen originele reserveonderdelen beschikbaar zijn. Als je 'm daar nieuw koopt, houdt 'ie het minder dan een jaar vol."

Eén jaar, waar baseer je dat op?"We hebben veel onderzoek gedaan. We zijn vier jaar bezig geweest om de motorfiets productieklaar te maken en we hebben veel met de gebruiker om tafel gezeten om erachter te komen waar de problemen liggen in de huidige markt van motorgebruik."

Vertel."Er is een wettelijke bepaling dat je een rijbewijs moet hebben in Kenia, maar denk je dat veel mensen zich daar aan houden? Ze stappen er gewoon op. Onderdeel van ons product is een driverstraining. Daarin vertellen we ze wat ze anders moeten doen. Ze remmen vaak alleen met de achterrem, omdat de voorrem kapot is, of omdat ze denken dat dat veiliger is. Wij laten ze zien dat als je remt met beide remmen, dat je remweg dan korter is."

"Wat ook vaak voorkomt is dat er iets met de motor aan de hand is, en dat ze er gewoon mee doorrijden. En dan staat 'ie opeens stil, hebben ze geen inkomsten, zetten ze hun gezinssituatie op het spel."

Maar in Kenia weten ze toch ook dat iets verder aftakelt als je het niet repareert?"Dat denk je, maar daar ligt dus precies het probleem. Daarom bieden we een servicepakket: na elke drieduizend kilometer mogen ze terugkomen voor een onderhoudsbeurt. Preventief onderhoud, zodat ze 'm langer en beter kunnen gebruiken."

En wat kost dat?De verkoop is 3300 dollar. Daarvoor krijg je dus ook training en een jaar lang een onderhoudspakket. Na dat jaar kost dat pakket 500 dollar per jaar."

Het gemiddelde jaarinkomen in Kenia is 1300 dollar. Zo'n pakket is voor velen onbetaalbaar."Dat hangt af van de doelgroep. Er zijn organisaties die hun medewerkers erop rond laten rijden. Zowel lokale als Westerse organisaties, zoals security companies en koeriersdiensten. Een lokale taxichauffeur houdt per dag zo'n vijftien tot dertig dollar over waarvan ze hun gezin van onderhouden. En ze betalen nu - dus niet aan ons - zo'n vijf dollar huur voor een motor. Voor dat soort micro-ondernemers hebben wij een leaseconstructie, zodat ze uiteindelijk eigenaar van de motor kunnen worden."

Wanneer ben je tevreden?"Het gaat ons er niet om zoveel mogelijk motorfietsen te verkopen. Het is ook een social venture. Met de verkoop willen we ook het verkeersveiligheidsprobleem aanpakken. Maar ontwikkelingen daarin kunnen we niet meten, dus we kunnen daar geen concrete doelstelling aan verbinden."

Maar je hebt vast ook een commerciële doelstelling."Ja, we willen voor volgend jaar honderd motorfietsen maken en hebben de ambitie om er binnen vijf jaar tienduizend van de band te laten rollen. We richten ons op Oost-Afrika. Kenia is het startpunt, eerst moet het daar staan. Daarna leent het business model zich voor kopie. We zijn ook bezig met Tanzania en Ghana."