Nieuws Actueel

Kooplustige Chinezen ontdekken Rotterdam

Van onze redactie 11 augustus 2015

Image 5148007

In Rotterdamse vestiging van De Bijenkorf weten ze het al. Naar Amsterdams voorbeeld worden sinds een tijdje acties en belangrijke berichten ook in het Chinees omgeroepen. Volgens de Bijenkorf zijn de Chinezen 'een belangrijke klantengroep die we graag zo goed mogelijk informeren en verwelkomen'.Uit cijfers van Rotterdam Partners blijken Chinezen de snelstgroeiende toeristengroep, in vergelijking met andere nationaliteiten. Verbleven er in Rotterdamse hotels in 2012 nog 8000 Chinese gasten, vorig jaar waren dat er al 13.000. Een stijging van 63 procent.,,In China ontstaat een grote middenklasse die het geld heeft om te reizen,'' zegt Thérèse Ariaans van NBTC, de club die de marketing van Nederland behartigt. ,,Aangezien Chinezen vaak voor het eerst reizen, gaan ze naar de highlights; de molens, de tulpen en de Amsterdamse grachten. Maar er is ook interesse in een moderne stad als Rotterdam. Dat moedigen we ook aan, zodat Amsterdam wordt ontlast en de rest van het land profiteert.''Dat is goed nieuws voor de Rotterdamse binnenstad. Hoewel Chinezen gemiddeld slechts 1,6 nachten in Nederland blijven, staan ze wel bekend als 'big spenders'. Een gemiddelde toerist geeft tijdens een bezoek 700 euro uit. Chinezen besteden 1250 euro, heeft NBTC becijferd. ,,Shoppen is belangrijk voor Chinezen. Ze nemen graag iets mee terug naar huis.'' Vorig jaar bezochten er 250.000 Chinezen Nederland. De verwachting is dat het over tien jaar wel 800.000 Chinezen zullen zijn.Toch waarschuwt de Chinese reisspecialist Ferry Cheng, van het Rotterdamse bureau GEG, dat het niet vanzelf gaat. ,,Veel Europese steden azen nu op de koopkrachtige Chinese toerist. Maar Nederland en Rotterdam doen weinig aan promotie in China. Er moet veel meer worden gedaan om de Chinese toerist veilig te stellen.''