Nieuws Actueel

Kortingen zijn uit, opleidingen zijn in

Lotte Grimberg 9 februari 2015

Doe als werkgever geen moeite om je personeel korting te geven op een fitnessabonnement. Werknemers geven de hoogste prioriteit aan opleidingen. Algemene conclusie van een onderzoek onder medewerkers is dat opleiding en thuiswerken beter scoren dan vakantie en een leaseauto.

Dit blijkt uit het recente Grote Beloningsonderzoek van NRC en Vlerick Business School. Aan het onderzoek namen in totaal 2.300 respondenten in Nederland en België in loondienst deel, waarvan 409 Nederlanders verdeeld over allerlei bedrijven in Nederland.

BelangrijkstDe 5 belangrijkste arbeidsvoorwaarden, volgens berichtgeving in NRC, zijn:1. Opleidingen2. Pensioenvoorziening3. Mogelijkheid tot thuiswerken4. Vakantiedagen5. Uitruilen van tijd en geld

OnbelangrijkstDe 5 meest onbelangrijke arbeidsvoorwaarden zijn:1. Kortingen, bijvoorbeeld op fitness-abonnementen2. Een winkeltje op het werk3. Strijkservice4. Persoonlijke verzorging op kantoor, zoals een kapper5. Kinderopvang op het werk

Meer budgetDe Vlerick Business School meldt dat medewerkers graag meer zelf willen bepalen hoe het pakket met secundaire arbeidsvoorwaarden wordt samengesteld. Als medewerkers meer budget krijgen voor secundaire arbeidsvoorwaarden zou 63 procent investeren in pensioen, 58 procent in vakantiedagen en slechts 14 procent in een auto van de zaak.

BewustzijnHet Vlerick Reward Centre deed dit vervolgonderzoek naar aanleiding van eerdere resultaten die erop wezen dat secundaire arbeidsvoorwaarden een uitermate beperkte invloed hebben op de betrokkenheid van medewerkers. Met dit onderzoek moet meer inzicht ontstaan over hoe bedrijven meer uit hun ‘voordelenpakketten’ kunnen halen.

Professor Xavier Baeten, onderzoeksleider en oprichter van het Vlerick Reward Centre, licht toe op de site van de school: “Secundaire arbeidsvoorwaarden getuigen vaak van goed werkgeverschap en kosten de werkgever veel geld. Intussen lijkt het medewerkersbewustzijn over de voorwaarden beperkt en stelt men liever zelf de pakketten samen. Dit bewustzijn kan verbeteren door betere en meer communicatie, maar werkgevers kunnen ook best meer open staan voor andere (creatieve) oplossingen bij het bieden van secundaire voorwaarden. Standaard pakketten zijn minder van deze tijd. Zeker onder hoger opgeleide medewerkers is er meer behoefte aan flexibiliteit in het samenstellen van een eigen pakket. Dit draagt ook bij aan bewustzijn en kan mogelijk een sterker effect hebben op de medewerkerstevredenheid.”

Lees verder