Nieuws Actueel

Kosten van treintunnel Delft verdubbeld naar half miljard

Van onze redactie 21 oktober 2015

Image 5360909

Delft kent een nieuwe toppositie in Nederland. In geen enkele andere stad gaf spoorbeheerder Prorail afgelopen jaren zoveel geld uit aan een nieuw spoorproject. En nergens anders stegen de bouwkosten harder dan begroot. Aanpassingen van de plannen, stijgend grondwater en jarenlange vertragingen hebben het ambitieuze bouwproject steeds duurder gemaakt.Dat blijkt uit stukken die staatssecretaris Mansveld naar de Kamer heeft gestuurd. Hierin staan elf grote stationverbouwingen van de afgelopen jaren. De meeste projecten kennen kostenoverschrijdingen van tientallen tot honderden miljoenen euro's.De spoortunnel en het station in Delft steken met kop en schouders boven de rest uit. De teller staat bij Prorail intussen boven 550 miljoen euro. Dat is ruim een verdubbeling van het bouwbedrag uit 2006, toen Delft het grote project nog voor eigen risico droeg. Destijds werd gedacht dat de tunnel en het station voor 270 miljoen euro konden worden gerealiseerd.GrondwaterBijna de helft van de kostenstijging is veroorzaakt door tegenslagen bij de bouw, in totaal zo'n 130 miljoen euro. Ook daarin steekt Delft andere spoorbouwprojecten naar de kroon. Op de tweede plaats staat het nieuwe Rotterdam CS. Daar liepen de extra bouwkosten op tot 70 miljoen.De grootste domper in Delft ontstond tijdens de bouw van de spoortunnel. Toen bleek grondwater sneller naar boven te komen dan verwacht. Bouwwerkzaamheden liepen twee jaar extra vertraging op en Prorail moest bijna 80 miljoen euro extra in het project steken.Opvallend is dat zowel Prorail als de gemeente Delft keer op keer in media te kennen gaf dat het project binnen budget en binnen de gestelde tijd klaar zou zijn. Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat dit wel geldt voor de periode na de start van de tunnelbouw.