Nieuws Actueel

Koud Heineken bier, is dat echt meer geld waard?

Van onze redactie 13 november 2015

Image 5435685

,Oooh.'' De ogen van meesterbrouwer Willem van Waesberghe schieten in de pretstand. ,,Goed gelukt,'' complimenteert hij de brouwer die hem zojuist een biertje heeft ingeschonken rechtstreeks uit de biertank. Verser bestaat niet. Hij steekt zijn neus in het schuim: ruiken hoort bij het proeven. ,,Ik ruik fruit, een lichte bananengeur.'' Anders zou Van Waesberghe zijn bier niet willen drinken. En hij vindt dat de consument die smaaksensatie ook moet hebben bij het openen van een flesje pils. Zo is hij op het idee gekomen van Heineken Extra Vers, dat vanaf maandag in dertig supermarkten verspreid over het landen te krijgen is. VersBier is altijd vers, verzekert de brouwer, daarom heet deze nieuwe uitvinding ook 'extra vers'. Wat dat inhoudt? Bier zoals Heineken het al jaren maakt, gewoon in een groen flesje, maar dan gehuld in een wikkel en gekoeld vervoerd naar de supermarkt, waar het in het koelvak ligt. De prijs: 1,09 euro - bijna twee keer zo veel als voor een 'gewoon' flesje. MannenToch denkt de grootste bierbrouwer van ons land dat er markt voor is. Eigen onderzoek wijst uit dat vooral mannen het kunnen waarderen om thuis een 'vers gebrouwen' biertje te drinken. ,,Maar we willen hiermee ook vrouwen bereiken,'' haast ­Evelien Sanders, directeur retail bij Heineken, zich te zeggen.Toch is het een waagstuk, dit nieuwe product. Daarom begint de bierbrouwer ook voorzichtig, met een beperkt aantal winkels van Hoogvliet, Plus, Dirk en Dekamarkt. Online is het bier bij Hoogvliet en Jumbo te koop. Als het aanslaat, als het gekoelde transport goed verloopt, kortom als het smaakt naar meer, wil Heineken meer supermarkten bevoorraden. Veelbelovend zijn de ervaringen in Spanje en Hongarije, waar dagvers bier van het lokale merk nu al 1 jaar in het koelvak staat. LichtDe wikkel om dit 'nieuwe' biertje zorgt ervoor dat de drank niet wordt blootgesteld aan licht, de grote vijand van een goede smaak. En dat licht is bij de groene Heinekenflesjes een probleem, zegt bierkenner Fiona de Lange. Groen glas laat namelijk veel meer licht door dan bruin glas. ,,Daardoor krijg je heel snel een nare, verouderde smaak. Sinds Heineken in Nederland ook in een groen flesje bottelt, is de smaak veranderd. Dat komt door het flesje.''De Lange denkt dat deze uitvinding best een succes kan worden. ,,Wat vers is, slaat aan. Daar speelt Heineken met dit bier handig op in. Ik vraag me af of consumenten de reden achter dit verse, verpakte biertje snappen. Of dat ze alleen maar denken: 'handig, het bier is al gekoeld'.''PrijzigHandig misschien, maar ook prijzig. Voor wie niet net als meesterbrouwer Van Waesberghe een thuistap heeft én een speciale bierkoelkast in de schuur, is bier uit een blikje het beste alternatief. ,,Dat laat ook gegarandeerd geen licht door. En een aluminiumsmaak, waar consumenten vaak bang voor zijn, zit er al lang niet meer aan.''