Nieuws Actueel

KPN breidt 4G-netwerk uit

Lotte Grimberg 4 februari 2015

KPN breidt de capaciteit van zijn 4G-netwerk de komende tijd uit om de sterk groeiende vraag naar snel mobiel internet bij te benen. Dat is nodig omdat steeds meer mensen video's bekijken op hun smartphones en tablets. Het dataverbruik voor videostreaming is afgelopen jaar meer dan verdubbeld, meldde KPN woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers.

Voorsprong's Lands grootste telecombedrijf speelt zo volgens topman Eelco Blok in op de veranderende behoeftes van consumenten. "De databundels tot wel 20 Gb die we vorige week hebben geïntroduceerd zijn daar een voorbeeld van'', zei hij. Volgens de topman kan het bedrijf dergelijke producten aanbieden omdat het een technologische voorsprong heeft op concurrenten.

OmslagpuntZo had KPN als eerste een landelijk dekkend 4G-netwerk. Dat heeft geleid tot een sterke aanwas van mobiele klanten, maar nog niet tot meer omzet uit de consumentenmarkt. "Maar de trend is elk kwartaal beter'', zei Blok. ,,Er staat nog steeds een minnetje, maar dat gaat omslaan in een plus.'' De topman waagde zich niet aan een voorspelling wanneer dat omslagpunt wordt bereikt.

HuishoudensOok vaste verbindingen worden steeds sneller. Eind 2016 moet 85 procent van de huishoudens toegang hebben tot internet met een snelheid van 100 Mb per seconde. "Daarbij moet je bedenken dat de Europese Commissie 20 Mb per seconde al snel vindt'', aldus financieel directeur Jan Kees de Jager.

ArbeidsplaatsenVerder ziet het bedrijf mogelijkheden om binnen het bestaande bezuinigingsprogramma meer kosten te besparen dan tot dusver werd beoogd. Het minimale besparingsdoel voor de periode 2013-2016 is opgeschroefd van 300 naar 400 miljoen euro. Volgens De Jager betekent dat niet dat meer KPN'ers zich zorgen moeten maken om hun baan. Er komen in de genoemde periode zoals eerder gemeld in totaal tot 2500 arbeidsplaatsen te vervallen.

BetrouwbaarheidDe kosten kunnen onder meer verder worden verlaagd door de netwerken nog meer te vereenvoudigen. Dat komt volgens De Jager ook de betrouwbaarheid ten goede. Ook het aantal verschillende producten waaruit klanten kunnen kiezen, kan volgens de financiële topman verder omlaag. Daarmee moet ook de efficiëntie van de dienstverlening verbeteren.