Nieuws Actueel

Kromkommer's zeven crowdfundtips

Van onze redactie 13 mei 2015

Kromme komkommer 335

Dankzij de eigenzinnigheid van haar crowdfundingcampagne voor Kromkommer mocht Chantal Engelen dinsdag tijdens Crowdfunding Day in de Amsterdam Arena spreken. Het opgehaalde bedrag, 32.000 euro, kan niet doorslaggevend zijn geweest, denkt ze. "Vóór mij sprak een man die anderhalf miljoen ophaalde en na mij ook iemand met een miljoen."

Chantal Engelen heeft samen met twee anderen Kromkommer opgezet. Het idee: soep maken van afgekeurde groente. Een succesnummertje: Kromkommer won de Karel Vos-award - 'voor de meest gastgerichte innovatie met respect voor mens, dier en planeet' - en 18 mei opent in Hoog Catharijne en pop-up store.

DeOndernemer.nl sprak Engelen na haar sessie 'Succesful crowdfunding campaigns'.

De organisatie heeft je uitgezocht als voorbeeld van een succesvolle campagne. Gefeliciteerd. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

"We hebben een hot thema en een creatieve manier van aanpakken die je niet veel ziet."

Ook bedrijven die met hetzelfde thema bezig zijn, slagen en floppen: Brandt en Levie haalden hun targets net, terwijl Opgeweckt Noord tweehonderd procent ophaalt. Wat verklaart het verschil?

"Bij Brandt en Levie was er weinig buzz. Dat is heel belangrijk. Wij waren 24/7 op social media aanwezig. Brandt en Levie had natuurlijk al grote naamsbekendheid. Wij hadden nog geen product. Alleen een idee. Dus je moet mensen betrekken bij je missie. Wij hadden een donatiecampagne, dus geen leningcampagne. Mensen moeten echt doneren. Dat vraagt commitment."

Dat zou betekenen dat campagne voeren voor jullie juist moeilijker is.

"Dat klopt. Het succes zit ook in de aanpak. Wij hadden een persoonlijk touch. Bijvoorbeeld een offline campagne met tomatenplanten. Tien planten die mensen twee weken moesten verzorgen. Elke dag werden op social media updates gepost en na twee weken werd de plant doorgegeven. De plant is uiteindelijk in Utopia, bij René Froger en bij twee chefkoks geweest. Dat is een goedkope en creatieve manier om aandacht te creëren."

"Je zag ons overal. We deelden alles. Ook als dingen niet goed gingen. Na de campagne hebben we een feest georganiseerd. Een week van tevoren werd de vergunning ingetrokken. Dat was echt een dip. En dat hebben we ook als dip gedeeld. Uit de community is uiteindelijk een oplossing gekomen. Ook als het even niet goed gaat, als het bedrag een tijdje blijft hangen, moet je dat delen. Dat kunnen mensen waarderen."

"Ik heb Brandt en Levie maar van een afstandje gevolgd. Ik weet er het fijne niet van. Ze hebben een verhaal: drie jongens, samen begonnen. Dat hadden ze beter kunnen gebruiken."

Waarom denk je dat de organisatie van Crowdfunding Day jou heeft uitgenodigd om te spreken?

Onze campagne is echt anders dan de anderen. Vóór mij sprak een man die anderhalf miljoen ophaalde en na mij ook iemand met een miljoen. Het bedrag is bij ons niet zo goed, maar we hebben donaties van negenhonderd mensen. Dat is best veel. Het unieke is dus het bereik en de creativiteit.”

In een notendop, wat heb je de zaal verteld?

De zeven kernelementen voor succes.

1. De community; omdat je juist in de eerste weken van je campagne mensen nodig hebt.

2. Onze video; omdat je je boodschap in korte tijd moet overbrengen.

3. Social media; zonder hadden we het never nooit gehaald.

4. Overige media; in de laatste fase wil je ook andere doelgroepen bereiken.

5. Show off; mensen die investeren, moet je het gevoel geven dat ze iets goeds doen, en dat kunnen laten zien. Dat moet je faciliteren. Onze backers kregen een certificaat, bijna een soort diploma, die ze op facebook konden delen. We dachten ‘misschien werkt het, misschien niet’. Het werkte dus wel.

6. Offline actie; onze tomatenplantactie genereert veel aandacht en kost weinig geld.

7. Celebrate; vier feest met je community als het bedrag binnen is wat dat zijn gewoon je ambasadeurs.

Ik had maar zeven minuten hè.

Is crowdfunding hard werken of slim werken?

"Het is super hard werken. Dat echt wel. Als je het alleen voor het geld doet, moet je het niet doen. Het vraagt veel commitment. Je moet energie houden. In theorie maakt het niet uit hoe lang je campagne duurt. Wij hadden twee maanden, maar het had ook in één gekund. Want je hebt altijd een soort dal. Het is piek-dal-piek. In het begin is iedereen enthousiast, want dan begin je net. Op het eind denken ze ‘ze zijn er bijna, ze moeten het halen’. Maar in het midden zit niet echt een motivatie. Dat dal moet je zo kort mogelijk houden."

Beschrijf jullie succes eens in cijfers.

"Onze soep is eind mei gelanceerd. Daarvan wilden we 20.000 stuks verkopen in een half jaar. Dat werden er 40.000. Dit jaar op ik zeker op 100.000."

"Inkomen hebben we nog niet. We worden gesteund door een stichting. Daarvan kunnen we salaris betalen. Als we groeien zoals verwacht, kunnen we volgend jaar onze eigen broek ophouden."

Een laatste tip voor iedereen die een crowdfundcampagne overweegt?

"Het viel me vandaag op dat alle tips op één lijn zitten: investeer in een community voor je begint. Niet alleen facebook en twitter, maar ook dichterbij: de partners waarmee je werkt, vrienden en familie."