Nieuws Actueel

Kruidvat opent eerste filiaal in Frankrijk

Annemieke van Dongen 30 november 2015

Kruidvatfrankrijk1065

Kruidvat heeft zijn eerste winkel geopend in Frankrijk, schrijft Het Parool. In het land van de hypermarchés, parfumeries en pharmacies ziet de Nederlandse keten een gat in de markt. "Het concept van een drogisterij, met scherpe aanbiedingen, kennen ze hier niet."De oer-Hollandse naam van Kruidvat is voor de gemiddelde Fransman wat lastig uit te spreken, erkent Kruidvattopman Gerard van Breen. "Maar dat heeft klanten in Wallonië er ook niet van weerhouden op grote schaal naar onze winkels te komen."Het motto 'Steeds verrassend, altijd voordelig' van de drogist, die 23 jaar geleden zijn eerste filiaal in België opende, is volgens hem namelijk wel degelijk grensoverschrijdend. En bovendien vrij letterlijk vertaalbaar: 'Toujours surprenent et avantageux'.Juist omdat Frankrijk geen drogisterijen kent, ziet Van Breen kansen. "In één winkel verkopen wij meer dan tienduizend gezondheids- en schoonheidsproducten, naast mode, snoep, speelgoed en geschenkartikelen, met wekelijks wisselende aanbiedingen. Om dat assortiment op één plek te vinden, moeten Fransen vaak een behoorlijk eind reizen, naar een hypermarché op een bedrijventerrein buiten de stad."In Lille opende Kruidvat deze week een winkel in de Rue Léon Gambetta, een drukke winkelstraat waar ook Zeeman is gevestigd. Die Nederlandse textielsuper maakte al eerder de oversteek naar Frankrijk, net als Hema en, eerder dit jaar, Rituals. Die beide ketens azen op 'honderden' filialen.Kruidvat is terughoudender. "Volgend jaar komt er zeker een aantal filialen bij," is alles wat Van Breen erover kwijt wil. "We zullen onze ervaringen in Lille zorgvuldig evalueren."Om de cultuurschok voor Franse klanten wat kleiner te maken, is de winkel anders ingericht dan de ruim 900 Nederlandse en 200 Belgische filialen. Cosmetica en gezichtsverzorgingsproducten staan bij de ingang - 'want dat concept kennen ze'. De schappen met koopjes, van onesies tot Spider-Manrugzakken, bevinden zich achter in de zaak. In tegenstelling tot Hema, dat zijn succes in Frankrijk daar deels aan toeschrijft, hanteert Kruidvat in het relatief dure Frankrijk geen Nederlandse prijzen. "Wij kijken naar de lokale concurrentie."Vanwege de haperende economie worden Fransen steeds prijsbewuster. Wat dat betreft heeft Kruidvat het tij mee, denkt retaildeskundige Paul Moers. "Het is echter de vraag of zo'n rommelwinkel in Frankrijk aanslaat. Dat hangt af van hoe goed Kruidvat zijn winkels weet aan te passen aan de Franse cultuur en hoeveel reclamebudget het bedrijf ertegenaan gooit om zijn merk er te promoten. Het is niet makkelijk voor Nederlandse retailers om succes te boeken in Frankrijk. Hema is tot nu toe een positieve uitzondering."