Nieuws Actueel

KvK: 'Betreden van buitenlandse markten een van de meest renderende groeipaden'

Van onze redactie 2 april 2015

Kvk enschede carlo ter ellen

Dat is een van de conclusies van het onderzoek. Doel van het onderzoek was om vast te stellen hoe MKB-ondernemers bezig zijn met groei van hun bedrijf en wat groeiende bedrijven onderscheidt van niet groeiende bedrijven.

Hoe omzetgroei tot stand komt, is een belangrijke vraag in het onderzoek naar middelgrote en kleine bedrijven. Uit een survey onder 1618 MKB-bedrijven blijkt dat groeiers en niet-groeiers van elkaar verschillen op basis van opleidingsniveau, ondernemingsleeftijd en sector. Nadere inspectie van de groeiers toont aan dat het gebruik van verschillende ‘groeipaden’ verschillen tussen lichtere en sterkere groeiers deels kan verklaren. Saillant is dat de meest gebruikte groeipaden (omzet vergroten in bestaande markten en efficiënter werken) nauwelijks tot omzetgroei leiden.

Lees het volledige onderzoek op onze Kennis & Trends pagina.