Nieuws Actueel

Kwaliteiten van de allerbeste medewerker

Rik Nizet 10 maart 2015

Kwaliteit beste medewerker middelgroot

Niemand op het werk is onmisbaar. Toch zijn sommige mensen dat wel bijna. Ze zouden een gat achterlaten als ze zouden vertrekken. Iedereen in je bedrijf doet zijn best. Maar er is een verschil tussen goed je werk doen en een absolute topspeler zijn. Waarom steken sommige mensen er bovenuit? Bestsellerauteur Kevin Daum somde op Inc.com de 11 kwaliteiten op van de allerbeste medewerkers.

1) Het zijn natuurlijke onderzoekers Niemand heeft alle antwoorden. Ook je allerbeste medewerkers niet. Het verschil is dat zij daar geen genoegen mee nemen. Als informatie ontbreekt, zoeken ze die op, waarbij ze de juiste bronnen weten te vinden. 2) Hun ego heeft de laagste prioriteitGevoelens en onzekerheden zijn belangrijk, maar mogen het resultaat niet in de weg staan. Je beste werknemers weten dat zij verantwoordelijk zijn voor hun eigen ervaringen. Hun ego zorgt nooit voor drama’s. 3) Ze inspireren andere medewerkersDe directeur kan niet de enige inspirator zijn van het bedrijf. Succes wordt op meerdere plekken tegelijk gemaakt. De beste werknemers inspireren continu hun collega’s en helpen ze hun prestaties te verbeteren.4) Ze kunnen anderen alles lerenMet de groei van je bedrijf komt er nieuw personeel in dienst. Het is belangrijk om een trainingsprogramma te hebben, maar soms heeft een nieuwe medewerker een helpend handje nodig om op snelheid te komen. De beste medewerkers kunnen elk werkproces analyseren en aan nieuwelingen uitleggen hoe zij hun taken snel en handig kunnen doen.5) Ze letten op efficiency Sommige mensen pakken een taak op om hem alleen maar uit te voeren. De beste medewerkers weten dat het waardevol is als de taak de volgende keer sneller en makkelijker kan worden gedaan. Ze houden bij hoe het werkproces in elkaar zit en bedenken hoe het simpeler kan.

6) Ze zijn altijd opgewekt ongeacht de situatieIn het zakendoen gebeuren er onverwachte dingen. De beste werknemers raken niet verstrikt in de drukte, maar vullen ongeacht hun positie de gaten die er vallen, terwijl zij ook hun eigen taken blijven doen.7) Ze lossen problemen op voordat het rampen wordenMensen die zich diep begraven in hun eigen problemen worden verrast door onaangename zaken. De beste werknemers kijken altijd vooruit en zien het grotere plaatje. Ze anticiperen op wat er kan gebeuren en lossen problemen op voordat het rampen kunnen worden. 8) Ze bouwen een netwerk en gebruiken hetMensen kunnen zoveel groeien als de informatie en steun rondom hen toestaat. Een beperkte opleiding en een beperkt netwerk zullen beperkte resultaten opleveren. De beste medewerkers kunnen snel bronnen aanspreken om problemen op te lossen of kansen te creëren.9) Ze bepleiten hun zaak effectiefVeel werknemers klagen dat ze niet gehoord of gewaardeerd worden en dat hun wensen niet worden vervuld. Soms is dat door slecht management, maar vaker is het omdat het goed bepleiten van je zaak meer inhoudt dan ideeën spuien en klagen. De beste werknemers wegen de belangen en middelen van het bedrijf af. Ze presenteren een zinvol en uitvoerbaar plan dat een win-winsituatie voor iedereen creëert. 10) Ze geloven dat eerlijkheid de beste strategie isDe waarheid vertellen kan ongemakkelijk zijn en conflicten veroorzaken. Daarom draaien veel mensen er liever omheen. De beste werknemers weten dat de waarheid vroeg of laat komt bovendrijven. Zonder onvriendelijk te worden, helpen zij anderen die waarheid te zien en voorkomen zo dat er ongelukken gebeuren. 11) Ze komen naar het werk omdat ze willen, niet omdat ze moetenVeel mensen hebben banen die ze haten, maar die ze doen omdat ze het geld nodig hebben, omdat ze er vast zitten of omdat ze bang zijn voor verandering. Deze mensen bewaren de status quo, maar zullen zichzelf of het bedrijf niet veel verbeteren. De beste werknemers hebben voor hun baan gekozen en delen hun enthousiasme daarover met anderen.