Nieuws Actueel

Laat Pasen drukt omzet

Rik Nizet 14 mei 2014

De Nederlandse detailhandel heeft in maart 2,2 procent minder omzet behaald dan 1 jaar eerder doordat Pasen relatief laat viel. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De daling volgt op 2 achtereenvolgende maanden waarin de detailhandelsomzet licht steeg. Desondanks was over het gehele eerste kwartaal sprake van een afname van de winkelverkopen met 0,3 procent op jaarbasis.

Vooral verkopers van voedings- en genotmiddelen zetten minder om in maart. Dat kwam doordat de belangrijke week voor Pasen dit jaar in april viel en vorig jaar in maart. Ook waren er minder dagen waarop de winkels open waren. Gecorrigeerd voor die factoren was de omzet juist iets hoger dan een jaar eerder.

FebruariHet relatief warme en droge weer in februari en maart bood tegenwicht, evenals het lichte herstel op de woningmarkt. Vooral doe-het-zelfwinkels profiteerden daarvan met een groei van de kwartaalomzet met ruim 5,5 procent. Sinds het vierde kwartaal van 2006, ver voor het losbarsten van de kredietcrisis, boekten zij niet zo'n sterke vooruitgang.

Mede daardoor lieten de verkopen van winkels in de non-foodsector in het eerste kwartaal voor het eerst in 3 jaar tijd een groei zien, ondanks een lichte daling van de prijzen. De kwartaalkrimp van 0,3 procent voor de detailhandel als geheel is bovendien de kleinste van de afgelopen 2 jaar.