Nieuws Actueel

Lange woorden op menukaart maken eten duur

Van onze redactie 19 februari 2015

Elke letter verhoogde de prijs gemiddeld met 60 cent, schrijft hij in zijn boek The Language of Food: A Linguist Reads the Menu. Niet alleen de lengte van de woorden blijkt de prijs te beïnvloeden. Dat geldt ook voor de herkomst van een product (vanillejam uit Tahiti) en de woorden 'exotisch' en 'kruiden'.

Woorden als 'subliem', 'watertandend' en 'knapperig' komen daarentegen juist vaker voor op goedkope menu's. "In een duur restaurant ga je er al vanuit dat knapperig eten knapperig zal zijn", verklaarde Jurafsky in een interview met de Britse krant The Independent. "De goedkopere restaurants zijn een beetje bezorgd dat je dat misschien niet weet."

'Echt' en 'authentiek' Hetzelfde geldt voor bijvoeglijk naamwoorden als 'echt' en 'authentiek'. Als het menu 'echte krab' belooft, zit je waarschijnlijk niet in de Librije. Met vage toevoegingen als 'heerlijk', 'smakelijk' en 'uitzonderlijk' daalt de gemiddelde prijs van een gerecht met 7 cent.

Ook de lengte van het menu zegt iets over de prijs. Omvat de kaarT 6 pagina's, dan zit je waarschijnlijk in een Chinees afhaalrestaurant of een goedkoop toeristenetablissement. Een 'menu van de chef' of 'keuze van de chef' duidt daarentegen meestal op een duurder restaurant. Sommige restaurants met een Michelinster hebben zelfs helemaal geen menu, maar bieden een 'blinde proeverij'.