Nieuws Actueel

Last minute onder de kerstboom

Rik Nizet 24 december 2014

Nederland doet dit jaar laat zijn kerstaankopen. Waar vorig jaar de verkoopdrukte met name plaatsvond in de week voor de feestdagen, pieken webwinkels dit jaar vlak voor Kerst. Dit brengt logistieke uitdagingen met zich mee. Maandag lijkt het zwaartepunt te zijn geweest. Dit blijkt uit een inventarisatie van webwarenhuis fonQ.nl dat dit jaar 700.000 pakketjes gaat versturen.

De schouders eronder"Vierentwintig uur per dag logistiek draaien, extra inzet van uitzendkrachten en met het hele bedrijf de schouders eronder; dat is de enige manier om de drukke pieken af te vangen”, licht Patrick Kerssemakers toe, CEO van fonQ. Last minuteOp zondag 21 en maandag 22 december verstuurde het webwarenhuis vier tot vijf keer meer pakketjes dan dat het deze dagen gemiddeld doet in 2014. Deze piek wordt veroorzaakt door last minute koopgedrag bij consumenten die voldoende vertrouwen hebben in de levertijd van webwinkels. Om dit waar te maken zullen webwinkels een tandje moeten bijzetten in de dagen voor Kerst.

VogelhuisjesOnder de kerstboom liggen dit jaar traditioneel veel woon- en kookaccessoires en gadgets. Daarnaast blijken vogelhuisjes nog steeds een populair kerstcadeau te zijn. "Kerst is een feest waarbij veel functionele producten cadeau worden gegeven. Naast functionaliteit is men ook op zoek naar originaliteit, wat wij terugzien in producten als de Corkcicle wijnkoeler, ThumbsUp! Boekenkluis en Powercube tafelstekkerdoos die in deze periode veel worden verkocht", aldus Kerssemakers.