Nieuws Actueel

Lat voor NS en ProRail verder omhoog

Bram de Vrind 23 april 2014

De Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail moeten nog beter hun best gaan doen om de reiziger tevreden te stellen. Zo moeten treinen in het weekeinde langer doorrijden. Ook moet de NS meer en betere reisinformatie geven, bij storingen binnen een uur vervangend vervoer regelen en ervoor zorgen dat treinen beter aansluiten op stads- en streekvervoer.Die en andere eisen staan in het contract dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) dit jaar afsluit met de NS. Ze heeft een concept van de nieuwe vervoersconcessie voor de komende tien jaar (2015-2025) woensdag naar de Tweede Kamer gestuurd.Mansveld stelt ook hogere eisen aan ProRail. Zo moet de spoorbeheerder storingen op het spoor sneller verhelpen zodat reizigers en goederenvervoerders hier zo weinig mogelijk last van hebben. Ook bij het plannen van onderhoudswerk moet meer rekening worden gehouden met reizigers en bewoners in de buurt van het spoor.NS en ProRail moeten ook meer en beter met elkaar en met andere spoororganisaties samenwerken. Mansveld verplicht de bedrijven bovendien om mee te doen aan overleg over spoorzaken met provincies en gemeenten en met de goederensector. Ook moet de NS er in overleg met regionale vervoerders alles aan doen om de reis van deur-tot-deur zo soepel en snel mogelijk te laten verlopen, wat een van de ambities is van de staatssecretaris. Eerder dit jaar kondigde ze al aan dat het Rijk NS en ProRail veel scherper gaat aansturen om ervoor te zorgen dat de reiziger en andere klanten centraal staan.Als de bedrijven op bepaalde punten onder de maat presteren, kunnen ze een boete krijgen. Die kan voor de NS oplopen tot maximaal 6,5 miljoen euro (nu nog 2,75 miljoen) en voor ProRail maximaal 2,75 miljoen euro, evenveel als nu.