How-to Actueel

Laurent Scholten van Wonderkind: 'Ga in gesprek met andere ondernemers'

In zijn boek Dat gaat nooit lukken vertelt Marc Randolph, een van de oprichters van Netflix, over alles waar hij tegenaan liep en deelt hij zijn lessen. Erg herkenbaar, zeggen Jasper Gabriëlse en Laurent Scholten, twee andere succesvolle Nederlandse ondernemers.

Marloe van der Schrier 8 november 2019

Laurent scholten

Laurent Scholten van recruitmentplatform Wonderkind (foto: Marco Okhuizen)

Gepersonaliseerde shampoo per post. Op maat gemaakte honkbalknuppels. En een brokkenmix speciaal aangepast op individuele huisdieren. De Amerikaanse ondernemer Marc Randolph (61) liep over van de ideeën voordat hij in 1997 met het concept van een online videoverhuur kwam. Het werd de voorloper van het nu zo succesvolle Netflix, zo meldt AD.

Goddelijke ingeving

‘Je moet niet wachten op een goddelijke ingeving. Openbaringen zijn zeldzaam’, zo schrijft hij in zijn pas uitgekomen boek Dat gaat nooit lukken. ‘De ideetjes waar ik uren op had zitten broeden, vond ik vele malen beter dan het idee dat uiteindelijk, na maandenlange research, urenlange discussies en eindeloze vergaderingen Netflix werd. Ik wist werkelijk niet of het een kans van slagen had’, zegt Randolph. Toch worstelde hij zich – met vallen en opstaan - naar een succesvol bedrijf. ‘Ga gewoon aan de slag’, adviseert hij ondernemers in zijn boek. ‘Als je ergens een uur insteekt, kom je er meer over te weten dan als je er een leven lang over nadenkt’, aldus Randolph. Heel herkenbaar, vindt Jasper Gabriëlse (28). Hij is één van de oprichters van Seepje, een natuurlijke zeep en wasmiddel die inmiddels - zo’n zeven jaar verder - in 1500 zaken in zes landen te koop is.

Stap voor stap

,,Ga het gewoon toetsen, ga het gewoon proberen”, zegt Gabriëlse, die ook veel andere jonge ondernemers coacht. ,,Je ziet vaak dat mensen het gelijk willen doortrekken tot het niveau dat ze eigenlijk voor ogen hebben.” Seepje begon daarentegen met vruchtenschillen die vrouwen in Nepal gebruikten als zeep. De ondernemers gingen langs allerlei winkels om te zien hoe erop gereageerd werd. ,,Nu hebben we ook vloeibaar wasmiddel en deze week lanceren we handzeep. Stap voor stap.”

Veel ondernemers hebben een geromantiseerd beeld van wat ondernemen is, denkt Gabriëlse. ,,Als ik ons product in de supermarkt zie staan, weet ik wat voor hordes er allemaal genomen zijn om het daar te krijgen. Het is gewoon knokken en hosselen. En daar moet je van houden.” Maar, zegt hij: ,,Als het allemaal soepel zou zijn gegaan, was ik niet zo trots geweest op waar we nu zijn.” Zijn belangrijkste tip? Focus. ,,Dat zie je continu terug. Dat mensen een plan hebben en een product willen verkopen, maar geen kanaal kiezen. Online, in de winkel, aan bedrijven. Dat is heel onhandig en kost veel energie. Je moet je ergens volledig op focussen. Als dat lukt, kun je de volgende stap zetten.”

‘Je moet niet wachten op een goddelijke ingeving. Openbaringen zijn zeldzaam’

Marc Randolph, mede-oprichter van Netflix

Blindheid voor obstakels

Ook Laurent Scholten (34) van recruitmentplatform Wonderkind weet hoe het is om met niets te beginnen. Inmiddels is het platform in meer dan veertig landen actief. Maar, toch kent ook Scholten de kreet ‘Dat gaat nooit lukken’. ,,Er zijn zoveel mensen die een leuk idee hebben en ooit voor zichzelf willen beginnen. Je moet een blindheid ontwikkelen voor alle obstakels die er zijn. Dat bepaalt of je die eerste stap wel of niet gaat zetten. En als je eenmaal begonnen bent, moet je doorzetten.”

Problemen moet je koesteren, weet Randolph na jarenlange ervaring bij Netflix. Eens, zegt Scholten. ,,Een probleem is uiteindelijk de reden dat je bestaat”, zegt hij. Zijn advies aan kersverse ondernemers: ,,Ga in gesprek met andere ondernemers. Dat had ik zelf vaker willen doen. Een gesprek van een uur is meer waard dan twee of drie weken op cursus, of misschien wel een hele master. Sommige fouten moet je maken, maar ik had ook een aantal dingen kunnen voorkomen.”

Geldzaken

Een niet onbelangrijke kant van het ondernemen: geldzaken. In Silicon Valley is het motto dat je altijd op zoek moet naar geld. ‘Ondernemen is riskant’, schrijft Randolph. ‘Je wil er zeker van zijn dat het enige risico dat je neemt je eigen huis is. Laat anderen maar de inhoud van hun portemonnee opofferen.’ Investeerders zoeken dus.

Onzin, vindt Gabriëlse. ,,Misschien zaten wij als jonge ondernemers in een positie zonder veel verplichtingen – geen hypotheek of gezin – maar wij zijn gewoon begonnen met onze studiefinanciering en ons spaargeld.” Inmiddels heeft Seepje een investeerder, maar Gabriëlse denkt dat je ook zonder geldschieter moet kunnen. ,,Als jij zelf al niet bereid bent om de risico’s te nemen, waarom zou een ander dat wel zijn?” Ook ziet hij een verschil met het investeringsklimaat in de Verenigde Staten. ,,Ze stoppen overal geld in met de hoop dat er heus wel eentje slaagt. De afgelopen jaren is er veel geld verdiend.”

'Ga in gesprek met andere ondernemers. Dat had ik zelf vaker willen doen'

Laurent Scholten van recruitmentplatform Wonderkind

Groeifouten

Scholten kreeg wel flinke investeringen om Wonderkind - ook in Amerika - van de grond te krijgen. Toch is hij daar iets op teruggekomen, zegt hij nu. ,,Het heeft voor- en nadelen. Met veel geld maak je snel groeifouten. Daar leer je veel van, maar je slaat ook veel geld stuk. Ik denk dat het investeringsklimaat in Europa ook iets gezonder is dan Amerika. Daar is soms té veel geld, waardoor niet altijd duidelijk is waarin wordt geïnvesteerd.”

Afscheid

Zelf nam Randolph in 2003 overigens afscheid van Netflix, nog voordat de dienst veranderde in het online platform dat we nu kennen. Hij deed een laatste poging om een fysieke kiosk te realiseren om klanten direct van dienst te zijn. Het werkte, maar zijn compagnon vond het verstandiger om ‘de focus alleen op hoofdactiviteiten te richten.’ In goed overleg besloot hij dat dit het einde was van zijn periode bij Netflix. “Ik besefte dat het grote, goeddraaiende bedrijf dat Netflix was geworden eigenlijk geen deel uitmaakte van mijn droom. Mijn droom was dingen opbouwen.”